Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 574 ggr
Cochon
0

Spannmål

Varför vill man inte ge kaniner så mycket spannmål?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Marsvinsmamman
2

Ska försöka förklara på ett enkelt sätt: Spannmål innehåller mycket kolhydrater/stärkelse.  Utfodring med fodermedel som innehåller mycket kolhydrater kan leda till att kolhydraterna inte hinner smältas och absorberas i tunntarmen. De kan då nå blindtarmen och orsaka förändringar i pH och tillväxt av sjukdomsalstrande organismer.

Hög nivå kolhydrater i dieten kan också orsaka trumsjuka/svullnad av digestionstrakten genom ansamling av gas från jäsning av kolhydraterna. 

Kaninens matsmältningssystem är inte skapat för att hantera stora mängder stärkelse/kolhydrater, och när vi då fodrar dem med för mycket av detta så kan inte kaninens system hantera detta utan problem.

fsigge
0

Jag tycker att #1 har skrivit det väldigt bra. Det är mycket kolhydrater(socker) i spannmål och det är ju då såklart inte bra för kaninernas hälsa magar eller tänder. Likaså morötter. Det innehåller mycket socker och kolhydrater som gör att kaninerna lägger på sig eller blir sjuka. Kaniner är ju skapade för att äta näringsfattig mat.

Frida

Cochon
0

Tack så mycket för båda era svar! 😃Känns alltid mer meningsfullt att ge sina kaniner rätt mat om man vet varför. 

Då måste ju samma sak gälla nötter och fröer, inte sant?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Marsvinsmamman
1

I nötter och fröer är det främst fettinnehållet som är högt. När det gäller morötter så innehåller de förhållandevis mycket socker, men det gör också nyuppkommet gräs, och jag tror kaninerna klarar den sortens socker bättre än de klarar för hög stärkelsehalt i fodret. Men lagom är bäst såklart. Vilda kaniner äter normalt sett mest det som växer ovan mark, och rotfrukter, som ju växer under jorden, ingår inte i kaniners naturliga diet.

Det är en rackans kemi i detta med olika sockerarter och hur de spjälkas i matsmältningsprocessen, och jag är verkligen inte kemiexpert. Men jag tror fler kaniner "överdoseras" med spannmål än med morötter. Speciellt med tanke på hur många av de lite billigare kaninpelletsarna som har spannmål som huvudingrediens. Man får väl tänka lite som så att "lagom är bäst" och att en varierad kost är bättre än en ensidig kost.