Rör för gångar?
Jag ska göra en tillbyggnad till mina kaniners innebur och planen har varit att koppla samman dem med någon typ av rör, någon som har förslag på vilka som kan fungera bra?
Hade ett expanderbart rör från en fläkt i aluminium hemma som jag testade med men det visade sig vara för litet i diameter (10 cm) för att de skulle kunna ta sig igenom.
går typ avloppsrör från byggaffär? funderar på om det kan vara svårt för kaninerna att få fotfäste i dem eftersom de bara är slät plast. det kommer att vara en 90-graders vertikal krök nämligen.
och en grej till, är det någon som har använt typ armeringsnät till att bygga med? rutorna är 7x7 cm, är det risk att det är för stort och att de fastnar tror ni?
Plaströr lär funka om du sätter i sådan där antihalktejp i dom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 ah det hade jag inte tänkt på, men det är ju en bra idé! jag hade iofs varit lite orolig att de typ… skulle äta upp tejpen.
det blir 125mm metallrör från byggmax! de går att köpa i sektioner så jag tog bara en bit för att kolla så de kunde komma igenom det. eftersom det går att bygga på och ta isär tänker jag att det är bra för när jag tex ska flytta eller så och det blir opraktiskt med två burar som sitter ihop. (då kan jag också ta isär och sätta dig grepptejp om det visar sig att det behövs)
som galler kommer jag ha galvaniserat armeringsnät, praktiskt att kunna köpa ett "ark" och inte en hel rulle när jag inte behöver så mycket.
kan lägga upp bild när det blir klart :)
Väntar spänt på resultat!😎
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
borde vara klar efter helgen :) hade velat "bygga" i veckan men det blir lite trångt i min lilla lägenhet, i alla fall när jag ska fixa ramen till gallret, så jag lånar verkstaden hon mina föräldrar.
lite nervöst att såga hål i mina fina möbelburar är det!
och såhär är det tänkt att jag ska sätta röret
det jag är lite osäker på är att det känns som att det blir väldigt högt upp. gör nog eventuellt så att jag sätter röret lite mer på snedden, för kan hålet på den stora buren bli längre ner på väggen, och kaninerna behöver inte klättra rätt upp när de ska tillbaks.
Längtar efter bilder på resultatet!
Det tog ett tag men nu är det klart!
lite dåliga bilder men jag glömde den bra kameran på jobbet : P
först var det tänkt att röret skulle koppla samman burarna vinkelrätt, men som jag visade i en tidigare bild så blev det för högt upp då. istället så sågade jag ett avlångt hål, så det går att ha röret lite på sniskan.
det var sjukt läskigt att såga hålet i stora buren! och jag var tvungen att göra det en dag då jag visste att jag skulle hinna göra klart allt på en dag!
det är lite skavt och så, men röret har en gummipackning som gör att det sitter på plats utan lim eller skruvar (såga hellre lite för litet och sen gör större efter hand tills det passar, än att det blir för stort)
kommer antagligen snygga till med lite aluminiumtejp och målarfärg framöver.
Vad fint! :-)