Olika behov av pellets
Jag har två dvärgvädurar, 1,5 år respektive 10 mån gamla.
Den ena väger 1,9 kg, hon både känns och ser ok ut i kroppen, men ska inte lägga på sig mer… Den andra väger 1,3 kg, och man känner hennes ryggrad väldigt tydligt. Hon var väldigt tunn i höstas/tidigare i vintras, men har nu fått lite mer hull, men skulle behöva lite mer…
De delar bur, och får ca 1 dl pellets om dagen att dela på, men funderar på om jag skulle utfodra dem separerade från varandra istället, och att den tyngre av dem får kanske ett par matskedar pellets bara. Hur mycket kan i så fall vara lagom för den mindre av dem? De bor ute.
Öka successivt tills du tycker hon är bra i hullet?:)
Hon äter ju ca en halv dl nu, men då börjar jag ge henne 3/4 dl.
De har en bur med Hage, som går att separera medan de äter, men nu är det värsta skitvädret med snöblandat regn och blåst, och ingen vill fullt förståeligt vara i hagen. Vet att man egentligen inte ska ta in utekaniner nu, men är det någon fara om jag tar in henne medan hon äter bara? Kan sätta henne vid altandörren som jag kan sätta på glänt. Och så får den andra äta i buren?
Nej det går bra att du tar in henne en snabbis så hon kan äta :)
Åh så bra! :)
Bara hon inte är inne för länge så går det bra. Kan säkert öppna ett fönster också ifall att. :) Blir kanske lite lättare framöver när vädret är bättre
Hon brukar äta på mindre än 10 min, så längre än så blir det nog inte :)
Tänkte att jag sätter henne på dörrmattan precis vid altandörren, så blir hon nog inte jättevarm, och sitter bredvid henne och har koll på henne.
Mina väger precis som dina! Den ena 1,9 fast slank i kroppen, och bra hull (men det ska inte bli mer;) den andra 1,3 men är lite kantig. Den större får 1 msk Cuni Adult Complete per dag och den lilla tunna få en dryg halvdeciliter Cuni Adult Complete, blandat med Oxbow Bunny Basics för unga kaniner. Då håller båda en ok vikt. Jag matar dom var för sig, annars blir den mindre borttacklad;)
#7 Tack för tips?! Mina får Edel blandat med Cuni Nature. De samsas rätt bra vid matskålen, men den större glufsar nog i sig lite mer än vad som är hälsosamt för henne :) Hur gör du när du matar dem var för sig?
#8 nu har dom bråkat så dom bor tillfälligt i sär, men vanligen så stänger jag in den ena i hagen, sätter pelletsen i en boll (typ kattleksak), så käkar den kaninen där, den andra får äta i köket ur sin pelletsboll, då får dom vad dom ska ha varken mer eller mindre. Eller så tar jag två matskedar Cuni som båda äter, handmatar, typ en till dig, å en till dig så de får hälften var, sen får han resten (sina fetare pellets), i pelletsbollen, men då delar jag dom som ovan. Den större som verkligen inte ska ha mer än en matsked, får vara själv i köket/hagen etc medan den lille äter resten av sina pellets. Jag brukar ge henne en gren att knapra på då så det blir lite rättvist;)