Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1993 ggr
twinnie
0

Kissar

Myran har börjat med en hemsk vana: Kissa utanför buren.

Tidigare när vi har haft henne ute har hon inte gjort det, utan "hållt sig", tills jag släppt tillbaka henne i buren. Då skuttade hon direkt och satte sig i sin toalett.

Jag har precis skrubbat bort ännu en kisspöl från min madrass. Det har hänt nu i en vecka, varje gång hon är ute (2-3 gånger om dagen).

Eftersom Moses var så gott som rumsren när han kom har jag ingen aning om hur jag ska göra med Myran. Någon som vet vad man kan göra för att "lära" henne att man inte får kissa i min säng? xD

KvirrZ
0

Det värkar vara ofta kaniner gillar att kissa just i sängar x')

- Mvh Emma

twinnie
0

Nog ska man kunna lära dem för det?

KvirrZ
0

Ja, något annat har jag inte sagt? ^^

- Mvh Emma

Tina-A
0

Aldrig lyckats lära varken Molle eller Leah att sluta kissa i min säng, tyvärr >_<

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Quellii]
0

Du får nog sätta ner myran i kisslådan då och då, så kanske hon slutar så småningom :)

[Zoie]
0

Jag vet inte :)

twinnie
0

#3 Nej? :S Förstod inte ditt första meddelande och frågade därför om det ens var möjligt?

#5 Jag har gjort det varje gång jag sett när hon kissar. Får se om det blir någon skillnad.

[Quellii]
0

Prova sätt ner henne oftare isåfall, då borde hon inte ha ett behov av att kissa i din säng eller någon annanstans :P

[mangaa]
0

Trampe har pissat i min säng iallafall 3 gånger på två veckor >__< Också har han pissa två gånger på gollvet i denna veckan ;|

KajsaM
0

Hihii, ursäkta att jag skrattar. Men framför mig ser jag en liten ullboll som sitter där i din säng ;-)

Säger som Alexandra, sätt ner henne många grr på toan. Man kan även spruta ättika osv. där hon har kissat, men kanske inte så roligt att ha i sängen ^^ Annars så är det väl bara stoppa så hon inte kan ta sig upp i sängen. :)

Vemsan
0

Är det bara just i din säng som hon har kissat när det gäller "utanför buren" eller kissar hon på andra ställen också?

Hälsningar Vemsan

Flippa
0

Ta med toan i sängen xD

ciss
0

Kissar hon på golvet också eller är det bara i sängen?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

annaforsgren
0

sluta ha henne i sängen?

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

SagaoAlfred
0

mina kaniner kissar å bajsar också i sängen tyvärr, men nu tillslut har jag lärt dom att dom inte får vara där alls..

twinnie
0

Hon kissar alltid nära mig. Hon typ trycker rumpan mot min rygg eller mitt ben, och sen känner man något varmt komma rinnande xD :P Hon har kissat 1 gång på golvet när jag hade henne ute när jag stod på alla fyra för att gnugga bort stearin från golvet. Då kissade vid min vad. Sen en gång i soffan när hon satt på min mage.

Jag måste ha henne i sängen, eftersom jag inte får ha henne ute på golvet längre för pappa. Vi har nämligen en matta som pappa köpte för många tusen. Och i mitt rum går det inte heller, eftersom golvet är så halt (har provat, hon kan inte röra sig utan att halka iväg). Så då återstår bara sängen. Provade också att lägga tidningspapper över hela sängen, men det läckte igenom.

#8 Ja, det ska jag! Hon kissar mest där hon brukar ligga och vila. Förstår inte vad det ska vara bra för ;P

#10 Ha-Ha, jättekul xD Har bytt lakan 4 gånger den här veckan ;P

ciss
0

Har ni inga typ trasmattor du kan lägga ut när hon är ute?Vi har massor av sådana hemma i förrådet och jag har dragit in några i mitt rum och lagt dem under sängen. När Engla springer lös inomhus (eller om marsvinen är ute) så lägger jag ut trasmattorna och sätter en bajslåda i ett av hörnen.

www.frihetenskaniner.se

Frida
0

#16 Det är halt för henne nu men låt henne gå omkring på golvet ofta så vänjer hon sig! Jag har både parkett och plastgolv här hemma som båda mina niner far omkring på som om det inte vore något alls. Annat va det i början innan de lärt sig sätt ner tassarna i rätt takt. Har du dessutom buren på golvet kan hon själv hoppa in och ut ur den när hon behöver kissa.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

KvirrZ
0

Jo, mina kaniner har också lärt sig att skutta på golvet, förut såg de ut som bambi på hal is x')

- Mvh Emma

KajsaM
0

Eller lägg tidningspapper på golvet? :)

Frida
0

#19 Min äldsta med, han tog ett steg och stannade, sedan gled alla fyra tassarna iväg åt olika håll och där låg han på magen =P Minstingen paddlade egentligen på som en raket redan första dagen vi hade henne, och fort gick det.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Welina-s
0

Har flera vuxna kaniner som fortfarande kissar på sig ^^ Har utekaniner, men tar in vissa ibland och då kan det bli en liten olycka på golvet :P

Lolitas
0

fya henne när hon kissar på fel ställe.

jag har dessutom lärt mina kaniner att om man är i sängen får man bara sitta på en handduk, det funkar med allihopa, de flyttar sig inte utanför handduken.

Mysofi
0

Exakt sådär är det med Hilda också! Hon kissar jätteofta utanför buren, och det är inte lite heller!

callo
0

Om hin känner hon kan hoppa tillbaka till buren själv så kommer hon hoppa in när hon behöver kissa, så gör min lille. Men du kan ju lägga en matta från sängen till buren så hon kan hoppa in och ut som hon vill?

Milly_94
0

Mina kaniner kissar BARA i soffan och sängen när dom är ute i lägenheten XD

ninis74
0

Våra 2 kissar utanför kisselådan hela tiden, det händer då och då att de kissar i lådan…

De har dock gått längre emallan små pluttarna och kissandet än tidigare… ja ja…

Hur får man dem helt rumsrena då?  Tar det verkligen så här lång tid…. *suck*

Jag tar med lådan vart jag än går…. ibland hoppar de i där o kissar annars i nåt hörn… grrr… =)

“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey

Instagram:
https://instagram.com/ninis74

Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg

Socker_sweet
0

vf ha kaninen i sängen överhuvudtaget? och kissa utanför buren gö alla kaniner

KvirrZ
0

#28 Det är inte alla kaniner som kissar utanför buren

- Mvh Emma

Lippo
0

Lippo brukar jämt skvätta på mig när man får chansen! :P Jag tror han har kissat ner en del av soffan 2 gr och sen på mammas jättedyra bort som det inte går att torka bort det från, och typ på våra väggar x)

Socker_sweet
0

#29, vad gör annars vildkaniner? det e klart det e naturligt för dom flesta! Och dom flesta brukar faktiskt kissa utanför buren,!! de eb normala kaniner

KvirrZ
0

#31 Våra tamkaniner är inte vildkaniner. Vi kan lära våra kaniner saker som att kissa på vissa ställen. Så min kanin är onormal då bara för att hon hoppar in i sin bur när hon ska kissa? Hon har inte kissat utanför det på måånga år.

- Mvh Emma

ciss
0

#31: Min kanin har ALDRIG kissat eller bajsat utanför bajslådan som står i mitt rum när hon är lös där. Är hon onormal? Vildkaniner och tamkaniner är inte samma sak.

www.frihetenskaniner.se

Socker_sweet
0

nej, fast tänk lite mer att kaniner inte e som människor, går på låda vad det dummaset jag hört- kaniner måste ju få bestämma själv vars det vill gö sig av med behoven

ciss
0

#34: Vad menar du med det? Min kanin valde helt SJÄLV att bajsa i bajslådan. Lådan stod där när hon flyttade in och hon började direkt att bajsa där.

Jag tvingar henne inte direkt utan hon VILL helt enkelt bajsa där. Hon kan bajsa VARS hon vill, men hon väljer att använda lådan. De flesta kaniner tycker om att ha det rent och fräscht omkring sig och de flesta kaniner har också speciella hörn där de helst bajsar.

Är det elakt att ställa en låda där då? Är det taskigt mot kaninen? Nej, det är det inte. Vissa andra, som inte har bajslådor till sina kaniner, städar i bajshörnet oftare än vad de städar i buren om du förstår vad jag menar. Alltså att de slänger bort det skitiga spånet i det hörnet och lägger i nytt.

Är det taskigt enligt dig? Är det elakt? Dumt? Korkat? Det är samma sak. PRECIS samma sak, bara att jag har ställt en låda där istället.

www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0

#34 Vaddå tänk lite mer att kaniner inte är som människor? Har någon påstått det eller?
Måånga kaniner går på låda, och då är de klart att de väljer att sätta sig där, man tvingar dom ju inte!

- Mvh Emma

myriis
0

Vilken disskution alltså. En kanin far inte illa av att gå på låda, hur svårt är det? .. Och somsagt, Tamkaniner är inte samma sak som vildkaniner.

Tina-A
0

De flesta kaniner är väldigt renliga av sig och vill självmant kissa på ett och samma ställe. Luktar det kiss så vill dom kissa där, så enkelt är det. Därför kan man få en kanin rumsren - den vill självmant kissa i sin låda där det sen innan luktar kiss. Inte mer komplicerat än 1+1 :)

Dock är vissa kaniner lite speciella och vill kissa överallt. Men det är alltså vanligare med en kanin som kissar på samma ställe hela tiden - i sin låda.

Nicolina
0

#34 Som Tina_A redan sagt så är ju kaniner väldigt renliga av sig och de allra flesta väljer helst ut ett kiss och bajshörn i buren, oavsett om de bor utomhus i en Hage året runt, i utebur eller är innekanin. Även vildkaniner har säkerligen ett ställe i kolonin de använder som toalett.
Min kanin som vi köpte i djuraffär vid 10-11v ålder var rumsren redan första dagen, han har aldrig kissat utanför buren om det inte är så att han är akut nödig (är väldigt sällan det händer) och då gör han det alltid i samma hörn i köket.

Kaniner är naturligt sett renliga djur av sig men självklart finns det undantag, det gör det alltid!

Lans
0

Jaa, varför skulle inte en kanin kunna gå på låda? Katter gör ju det och hundägare låter ju inte precis deras hundar pissa inomhus överallt. (:

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

twinnie
0

Kissproblemet är borta ^^ Nu kan hon (äntligen!!) gå på lådan! :) *Stolt*

Nu måste jag bara lära en viss liten Bella också .. hum ..

Tina-A
0

#41: Skönt ^^ Dags att börja jobba med nästa kanin :P

Mimmiih
0

du kanske ska lägga handdukar över madrassen, så hon kissar på dom istället?  ;)

CoNo
0

Socker_Sweet, kaniner är renliga djur och har ofta "hörnor" i det vilda där de gör sina behov. Att "gå på låda" byggs på deras naturliga reaktioner.