Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 679 ggr
NinjaKakan
1

Kaninrådgivning

Hej på er och jag ber om ursäkt om detta handlar i fel grupp. :) Men iallafall så planerar jag att skaffa min första kanin/kaniner till sommaren.  Har fått lite hjälp av en tjej som jag är bekant med om lite rådgivning men tänkte fortsätta fråga lite för att få svar på allt.

Ang grovfodert. Är det enbart hö som dom ska äta , eller dom kan äta hösilange?
(Kommer bo ute på landet vid det tillfället nämligen och det finns hösilange att tillgå men det kanske blir för kraftigt?)

Jag funderar på att ev adoptera kanin/kaniner/köpa från blocket där folk tröttnat osv. Är det en bra ide eller ni rekommenderar att köpa från uppfödare istället? Jag har tänk att ha dom som sällskapskaniner och inget annat. Ett önskemål är visserligen att dom inte ska vara gigantiska och gärna långhårig om jag får bestämma. Annars är det någon ras som är extra nybörjarvänlig?

Har planerat att ha dom som utekanin/kaniner. Funderar på att försöka bygga ihop en egen bur stor nog för den/dom och inte köpa en ny vilket känns onödigt. Har ni några tips? om man ska bygga utebur? Jag vill hålla räv och annat borta från dom och dom ska inte kunna ta sig ut samtidigt som jag vill ha en stimulerande miljö för dom som möjligt.

Bra torrfoder åt dom vill jag självklart ha. Vilket märke rekommenderar ni som inte är fullt med skit rent ut sagt.

Förutom det så vill man såklart hålla tänderna i trim, kan man ge fruktgrenar och annat till det?

Och ang aktivering, finns det något spec som är extra roligt för både matte och kanin att hitta på? :)

Och annat, har ni tips? till en tjej som ska äga kaniner för första gången. Har haft alla möjliga djur innan men aldrig kanin :)

NinjaKakan
0

Och ja, försäkring såklart. Har ni era pälsklingar försäkrade eller ni stoppar undan månadsvis för dom? Vilket bolag och vad ligger självrisken på+ den rörliga procenten?  Och ja vaccinering antar jag att dom ska ha när dom går ute? Är det en gång om året precis som med hundar och katter? Jag tycks mig hört talas om kaninpest och jag vill inte ha något sånt trams.

Kaninernasbästa
1

Adoptera?. Superbra ide! Har adopterat alla mina kaniner och jag tycker om det, man kan hjälpa folk Aktivitet? Tycker kanin hoppning är roligt och bara skutta i sele, eller jag brukar köra mest "lydnad" som tricks! Stort lycka till!

NinjaKakan
0

#2 Ja jag vill gärna hjälpa till och det finns så många djur som behöver hem härute, och jag behöver inte ha en ung individ, sålänge den är frisk och kry :) Har haft många omplacerade djur genom året..allt från ökenråttor, marsvin, katter och hamstrar. Ja gud vet allt. Men alla förtjänar en andra chans :) Ja, jag kanske ska försöka börja knåpa ihop lite hinder redan nu :) Tack!

[Sockertoppens_kaniner]
2

Hej! 1. Hö ska dem ha fri tillgång till. Tror att hösilage blir för kraftigt för deras magar. 2. Eftersom du "bara" ska ha kaninerna till kel spelar det ingen större roll om dem kommer från uppfödare eller inte. Det viktigaste, tycker jag, är att du inte köper från djuraffär. Köper du en kanin som någon tröttnat på kan det ju vara så att kaninen inte fått den uppmärksamheten som den behöver. Om du köper från seriös uppfödare får du ju information om föräldrar osv. Men samtidigt så är ju många kaniner i behov av nya hem, så det är fint av dig att köpa kaniner som folk tröttnat på. Det är helt enkelt upp till dig att bestämma. :) 3. Ju större yta för kaninerna att röra sig på desto bättre! :) 4. Jag rekommenderar Selective. Pelletsen är bågformad och hjälper då också till att fila ned tänderna. Den är också fiberrik. 5. Absolut! Fruktgrenar uppskattas mycket! 6. Hoppning och trickträning tycker både jag och ninerna är roligt. :) Har ett tips? som jag kommer på nu: Om du köper en unge, så var beredd på tonårsperiden. Det är då kaninen blir könsmogen och kan du bli allmänt jobbig. Men ha tålamod och var bestämd så löser det sig efter ett tag! :) Lycka till!

[Melbun]
1

Ska du ha dem ute så kan det vara bra att ta två st ^^ Vänder du dig till ett ställe med omplaceringar finns det ofta kaniner i par. Ska säkerligen fungera bra att ha på prov så du vet ifall det fungerar om det är första gången med kanin

NinjaKakan
0

#4 Ja djuraffären vill jag inte ha ifrån.. Vet hur dom grossistuppföder sina djur så absolut inte. Det känns som det är klippt och klart för att få en kanin med bettfel eller annat. Inte alltid, men det är inte värt den risken.  Och ang tonårsperioder så har jag en hund som är i precis samma nedrans period så jag kommer förhoppningsvis klara av en kanins tonårsperiod med, för jag hoppas iallafall :) På vilket sätt kan dom blir jobbiga?  Tack för tipsen, dom ska iallafall också ner i kaninrådgivningslistan :)

NinjaKakan
0

#5 Det är tanken att jag gärna vill ha dom i par/ grupp. Dom ska iallafall inte säras på om dom bor tillsammans oavsett om dom är 2 eller 5 :) Det känns bättre om dom ska vara ute. Skulle jag enbart få tag i en så får nog den stanna inomhus och vara ute på dagarna helt enkelt. Skulle kännas elakt annars. Men jag kanske inbillar mig? :P Så jag hade tänkt försöka få tag i ett par iallafall som redan förhoppningsvis fungerar :)

[Sockertoppens_kaniner]
0

#6 Dem kan morra, bita, sprattla och vara allmänt jobbiga. Vissa ändras mycket under denna period medan andra inte ändrar beteende alls. :) #7 Tänk på att om du köper en kanin och, som du skriver, väljer att ha den inne, kan du inte ta ut den utomhus vintertid. På sommaren går det bra, men på vintern är det för stor temperaturskillnad. Man brukar säga att det inte ska vara mer än 10 graders skillnad.

smellcaramell
0

Angående vaccinering så är det främst i södra Sverige man behöver vaccinera, och om man åker på utställning/tävling och träffar andra kaniner. I norra delarna av landet förekommer nämligen inte kaninpest(kanske något fall per år där kaninen blivit smittad på annan ort) vet dock inte hur långt norrut pesten kommit nu så det får någon annan svara på. :)

[neptunens]
1

De kan absolut äta hösilage om du har det att tillgå, vänj in det försiktigt bara(som med allt annat)🙂 
Har du plats så skulle jag bygga ett litet hägn, en rejäl trästomme och fyrkants/minknät håller räv och liknande ute och ger kaninerna bra med utrymme att lattja på. Flera hus (några lite upphöjt så blir det godkänt även på vintern) och gömställen så kan de gå undan från värsta vädret också.

I övrigt har du fått bra tips? av tjejerna i tråden.

NinjaKakan
1

Eftersom jag bor i Skåne så antar jag helt enkelt att dom ska vaccineras :) jag vill inte ha något sånt.. Tack så mycket för alla svaren, dom uppskattas! Nu ska jag bara bestämma mig om jag vill ha dom ute eller inne haha :) beror lite på hur dom haft det innan också såklart. Jag är så spänd :D det ska bli så himla roligt :)