Operation
Idag har min "lilla" Maggie opereras. Hon(?) hade bitit i sin svans så pass att benet var framme, så den döda vävnaden och benet fick lov att amputeras. Nu är hon i sin bur och försöker ta sig framåt. Hon är mycket mindre yr (hög) än vad hon var när hon kom hem vid 17:00, men nog är det lite svårt att hoppa rakt. Och dessutom har hon fått en tratt. (Om någon undrar var det operation eller avlivning som gällde. Hon kommer inte få några problem pga att hennes svans är kortare och bara såret har läkt kommer hon vara som vanligt, fast med kortare svans.)
Har ni haft en kanin som ni fick lov att ta till veterinär och operera? I så fall, hur gick det?
Och har någon nån erfarenhet med trattar på kaniner? Skulle vara roligt att höra hur det gick och om ni har några tips? c;
Hehe stackars ninen. Varför har den tuggat på sig själv eller var det kompisen?? o,o Min hane hade tratt efter sin kastrering då han extremtuggade på såret.. Du får hjälpa den att äta bajs det mesta kommer fastna i tratten. Annars är det bara att hålla rent och se till att den inte fastnar i saker xD

Och så ser de ju jätteroliga ut :)
#1 Vi vet inte varför, ingen aning cx Okej, det skall jag göra :3
#2 Vad söt :D
Och hjälpa till att klia lite på öronen :) De ser väldigt roliga ut när de fortsätter klia sig på öron och tvätta sig i ansiktet men de tvättar bara insidan av tratten xD
Haha cx Får vara beredd med kameran så man kan filma en liten snutt… Och såklart man ska klia på öronen! :D
Hur länge hade din hane tratt?
De sa att jag kunde ta av den när han slutade att tugga på stygnen… Vilket aldrig hände då han bara konstant satt och slickade på såret så han hade den en vecka. Var lite orolig att han skulle dra på sig någon infektion och det var då det började se läkt ut. :)
MIn kanin fick också ha tratt efter kastreringen för han skulle envisas med att slicka på såret. Det var det värsta jag varit med om.. Han hatade tratten och kunde inte slappna av för ens den var borta och när han försökte äta sin nattavföring blev det fullständigt kaos, bajs överallt. Hemskt!
Därför tog jag av tratten och vaktade honom oavbrutet, min pojkvän hjäpte till så i han behövde inte ha tratten mer än några timmar per natt. Efter några dagar sluta han bry sig om såret och vi kunde lämna han utan tratt, underbart.
Kaniner skall verkligen inte ha tratt, hemskt!
Pretty wise //
Stackars nin :( min var ganska okej med sin tratt, var inte särskilt besvärad av den men ja de är ju individer och reagerar olika. Bästa dagen var ju helt klart när den var av
#7 Är han inne kanin?
Just nu är kaninen ganska så sur, hon är inget fan av tratten. Det har knappt gått en dag sedan hon fick på sig den, så vi får väl se hur hon förblir mot tratten. Hon är en ganska så chill kanin, så jag tror det kommer gå bra.
Jag kan tyvärr inte ha uppsyn på henne hela tiden så tratten får lov att stanna på. Förhoppningsvis kommer jag kunna ta av den om en vecka. Såret kommer vara läkt om 10-14 dagar, men jag fick klar tecken av veterinärn att jag skulle kunna ta av den. Om den får stanna på tills det har läkt helt eller inte, beror på hur hon kommer att bete sig mot såret. ;) Bättre tratt än infektion ;3
Har låtit kastrera en kanin, det gick bra, han var trött i början, men han återhämtade sig och blev pigg väldigt snabbt efter operationen, åt som vanligt och verkade inte ha ont eller så.
Har däremot ingen erfarenhet av tratt på kaniner. När min kanin kastrerades, så sa de att de inte ville sätta trattar på kaninerna, då risken var stor att de slutade äta hö och inte kunde äta nattbajset. Vilket i sig kan vara farligt, då deras magar måste hållas i gång. Men det är säkert olika vad veterinärerna föredrar, både fördelar och nackdelar med tratt, som måste övervägas!
Ja det är sant :) Tror de flesta veterinärer håller med om att inte ha tratt, det är nog mest då det verkligen krävs ifall man har en kanin som inte slutar att slicka på sår. Man får hjälpa dem med nattbajset som sagt och kanske sprida ut höet mer så de äter :)