Kull i april?
Hej!
Jag och min kompis planerar Att ta en kull på våra kaniner. Vi tänkte para dem den 14 mars. Är det en bra månad att para? Ungarna kommer att födas i mitten av april då. Det är utekaniner. När man har öppnat burlocket ser man buren såklart
:) Boet har lock som man kan öppna utan att behöva vara och greja i buren. Boet är isolerat med något speciellt i väggarna( vet inte vad då min kompis äger honan och buren). Tror ni detta är lämpligt för en kull hermeliner, hur ska vi göra med parningen då hanen är innekanin och honan utekanin? Tacksam för snabbt svar:)
Hästar och kaniner är livet 
Det e säkert inga problem, men som vanligt så var beredd på komplikationer.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Säkert inga problem men om ni inte får ungarna sålda så behöver ni burar när puberteten kommer ;)
Tack! Vi har extra burar. Vi känner också ägaren till en djuraffär som kan ta emot de om de inte blir sålda:) Det finns vissa intresserade och jag planerar att eventuellt behålla en unge. Vi är beredda på komplikationer
Jag har haft flera kullar som fötts både i mars och april och det har fungerat jättebra. Det man ska tänka på (precis som på alla andra årstider) är vad för väderskiftningar det kan vara t.ex. kan det skifta i temperatur, blött ute, kallt osv.
Kan vara bra att vara beredd på det om man har kullen utomhus. Har man markbur (kaninerna kan gå på marken) kan det vara riktigt bra att tänka till en extra gång.
Sen tycker jag att det svåraste med vårkullar är att våren innebär hormoner för de flesta kaninerna. De kan vara lite knepigt ibland att få de betäckta, men om bara honan är brunstig så brukar det gå.
Håller med ovanstående på resten av punkterna 🙂
April är en perfekt tid på året att låta honan få ungar (dvs. PARNING i mars). Har själv ingen erfarenhet av innekaniner så blir svårt för mig att svara på det, men brukar gå att lösa vet jag. Bra att ni har extra burar så att ni är väl förberedda ifall ungarna/någon unge inte skulle hitta hem "i tid".
Lycka till med kullen och uppdatera gärna med en bildtråd etc! 😉
Vänliga hälsningar Ellen 

Missade ang. parningen. Hanen kommer inte att dö eller lida av att para en hona i 20 min utomhus. En innekanin kan absolut vara ute en kortare stund för det ändamålet 🙂
Tack så jätte mycket för svaren kulldagbok kommer så fort vi vet att hon är dräktig:)