halmfrågor (we are noobs XD)
Hej, vi har precis skaffat en liten kanin och fått råd om att ha halm i buren/huset och det har vi nu, de skulle vara "bra" så de kunde "boa in sig" i det osv, nu har vi det, men det ända han gör är att sitta i sitt hus och äta upp allt… är det bra/dåligt för honom? ska vi ta bort det?
Sålänge han äter sitt hö också så är det ingen fara. Det är inte riktigt lika mycket näring i halmen som det är i hans hö så sålänge han inte äter sig mätt på halm så är det bara att låta honom äta. :)
Precis som #1 sa, så ska inte halmen ersätta höet. Så länge han äter sitt hö, är det inga problem! :)
okej tack ((:
låter som att det är en innekanin ni har, eller jag fick iallafall den känslan och då är halmen inte livsnödvändig utan går att ta bort om han äter det istället för höet. är det döremot en utekanin skulle jag låta halmen vara lvar för annars kan det bli svårt för kaninen att hålla värmen. :)
Väldigt bra med halm för tänderna då de tjocka stråna sliter dem.
Pretty wise //
Och halmen är också mycket bra för magen, då den praktiskt taget endast består av växttråd. Kaniners matsmältningssystem är skapt för att hantera mycket fiberrik och näringsfattig föda. Ts - var glad att din kanin äter av halmen - det är en god garanti för att magen mår bra. Och ett bra tecken på att halmen ni har är av god kvalitet. Låt kaninen mumsa på, och se samtidigt till att det alltid finns hö av lika god kvalitet i buren.
Att ta bort halmen till en kanin som äter av den skulle jag aldrig göra. Varför beröva kaninen något som den mår bra av?