Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1863 ggr
Fia9000
1

Är detta giftigt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Denna växten växer i vår rabatt och kaninerna är fullständigt galna i den och äter så fort de kommer åt. Däremot är jag inte säker på att den inte är giftig så jag undrar om någon annan kan svara på det? :) Den heter silverarv men jag hittar ingen riktig information hurvida den är giftig eller inte så jag tänkte fråga här i hopp om svar. ;)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

VildaVittra
1

Dina verkar inte vara dom enda ninisarna som gillar den växten. http://www.art.com/products/p30021339162-sa-i8831203/european-rabbit-feeding-on-cerastium-tomentosum.htm?sOrig=CAT&sOrigID=1915&dimVals=1915-207238&ui=3938AC0366034AE6ABA30BC0C12A6252&PODConfigID=4985787

Kan inte svara på din fråga dock, men har inte hittat något alls om den växten gälland kaniner.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Zachapacka]
0

mina kaniner älskar också det där! Vet dock inte häller om det är giftigt

Fia9000
0

Vi har väldigt mycket av det så det bästa vore om det inte var giftigt så att man kan plocka till ninisarna men det känns lite riskabelt. :/ #2 brukar du ge dem det eller är det bara när de själva råkar få tag på det?

/Sofia

- Bradley Will Simpson

[Zachapacka]
0

jag ger det inte till mina kaniner, de äter det när de ser det. 😃. Tänkte gå in på trädgård iFokus och fråga vilken växt det var, men jag såg att du redan hade gjort det xD 

Fia9000
0

#4 Haha ja, men jag har inte fått något riktigt svar på om det är giftigt eller inte. :x

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Facie
0

Hm… Har du låtit kaninerna äta det trots att du inte vet om det är giftigt alltså? Hur reagerade dem då? Var avföring och humör som vanligt?

Pretty wise //

Fia9000
0

#6 Nej! De har kommit åt det någon gång när jag är ute och springer med dem, men jag gör så gott jag kan för att hålla dem borta från det eftersom att jag inte är säker på om det är okej för dem. De har varit helt som vanligt när de har fått tag på det och jag har inte märkt några förändringar, men det obehagliga är ju att de inte alltid visar smärta.. :x

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Marsvinsmamman
0

Silverarv står klassat som SOG (sannolikt ogiftig, inga förgiftningsfall kända). Jag tror du kan vara lugn ts. Helt lugn.

howllor
0

det roliga när jag googlar på detta nu är att på engelska siter så listas den som en växt som kaniner gärna undviker och som man kan planera i trädgården om man inte vill att vilda kaniner ska äta upp det. stämmer ju helt klart inte :P

Fia9000
0

#8 vad skönt att höra! Kommer nog inte ge dem det men då gör det inget om de skulle äta själva. :) #9 haha, absolut inte! Båda mina är helt galna i det och ska alltid springa till rabatten det första de gör när de kommer ut. xD

/Sofia

- Bradley Will Simpson