Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1001 ggr
Be-Bopz
0

Skaffa kanin

Vi har äntligen(!) flyttat ut på landet till eget hus med ganska stor tomt, självklart kommer ju tankarna på att skaffa mer djur, djurgalen som jag är ;) Vi har en vedbod, en del av det har tidigare varit hönshus, som nu gubben ska riva ut. Det finns alltså redan en inhägnad som skulle passa för kaniner.  Jag vill att de ska bo ute året runt, tänkte ha bur inne i vedboden, med isolerat bo. Men då är frågan, kan man ha öppet dagtid så det går ut i hagen, även vintertid? För de klarar väl att bo där ute i vedboden utan att jag måste isolera och ha värme? Förlåt kanske dumma frågor, men jag är kanske lite väl rädd om de djur jag skaffar och vill att de får det allra bästa.

Så om jag nu skaffar kanin så antar jag att det bästa är att köpa av ngn som redan har och föder upp kaniner som bor ute året runt, så jag slipper vänja dem. Jag vill gärna ha flera och då förstod jag det som att allt funkar inte, så helst kastrerade hanar och kanske honor tillsammans, eller vad är det bästa om man vill ha flera?
Hur många kan man välja att ha ihop?

Sen har jag letat som en galning efter bra informationssidor, men de jag har hittat är antingen gamla och ouppdaterade eller så känns inte informationen seriös.
Tips?

Be-Bopz
0

En fråga till, Vilken ras? trivs bäst ute året runt? Jag är klart nyfiken på belgisk jätte.

[nannaskaniner]
2

Kaninmagazinet.se har bra och mycket information. Kaniner mår i regel bättre av att vara ute än inne. Så du kan ha i stort sett Vilken ras? du vill.

em.nord
0

Det låter toppen om du frågar mig! Du behöver inte isolering så länge det är vind o vattentätt. Gör många krypin och halm så de kan boa :) Öppet ut kan du ha året runt, då de väljer själva ju :) Belgisk jätte funkar fint, men som ovan säger, alla raser funkar ute :) & kaninmagazinet är toppen med

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[nannaskaniner]
0

Det jag skulle direkt tipsa om är att tänka över bur och Hage för kaninen eftersom det är en stor ras du är intresserad av, och stora raser kräver mer yta. Sen tycker jag att du skall ha större än vad minimåttet säger.

em.nord
0

Ja #4 har helt rätt, minimåtten är ett skämt :(

emmans blogg

Be-Bopz
0

#5 Som det är även för guldhamster som jag föder upp, suck!

Min tanke är att det nog blir ett par meter åt både ena och andra hållet, tänkte göra som en stor Hage i vedboden, men staket runt, ca 60 cm högt, eller tror ni det blir för lågt? Utehagen finns ju redan och jag tror den är typ 10- 15 m åt ena hållet och kanske 5 m åt det andra, finns både skugga och sol. Det blir ett långsiktigt projekt att fixa med vedbod och hagen ute innan jag skaffar djuren, vi måste se så det blir så som jag önskar först :) Jag vill absolut det bästa för dem.

Hur många kan jag jag ha tillsammans tror ni? Får nog mäta lite imorrn och se hur stort utrymme det kan tänkas finnas där i boden.

[nannaskaniner]
0

Jag skulle personligen ha högre staket då det inte brukar vara någon match att hoppa över. Vet dock inte hur en belgisk jätte hoppar men de mindre raserna vet jag hoppar över.

CorneliaAndersson
0

Jag hade haft aningen högre, då jag hört att även fast bj är en stor och klumpig ras så kan de hoppa ganska högt! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[AnimalLover1]
0

#6 Jag tror att det är bäst att ha två tillsammans, alltså till att börja med :)

Helst en kastrerad hane + en hona eller två honor, hanar brukar inte fungera ihop.

[Sockertoppens_kaniner]
0

#6 Vill du ha två så är det bäst med en kastrerad hane och en hona eller två honor. Vill du ha fler än två, skulle jag rekommendera att ha endast en kastrerad hane + några honor. Två hanar går sällan ihop. Så känns kanske som att chanserna är små att det ska funka med fler hanar tillsammans. När man sätter ihop kaniner kan man aldrig vara säker på att det funkar, det beror helt på kemin mellan kaninerna. Kan mycket väl vara så att individerna du köper inte trivs med varandra. Men provar man inte, får man aldrig veta! :) Tycker det låter som en väldigt trevlig idé du har, mysigt med en flock! :)

Be-Bopz
0

Tack, vi har nog löst det som så att det blir en egen ingång helt och kommer göra en vägg till själva veden, så jag behöver inte tänka på höjden :) Kollade lite igår och måtten på inneburen skulle bli ca 4x6 m, skulle det funka för några stycken? Om jag skaffar en kastrerad hane och kanske 2-3 st honor, skulle det funka tror ni? Eller så skaffar jag bara 2 st från början och sen tar in nya efter hand.

em.nord
0

#11 beror på rasen du väljer hur många du kan ha :) Sån lyx de får det då! Gör massa krypin osv så kommer de få det toppen :) var beredd på att de i tonåren kanske inte alls vill bo ihop ett tag men du kan ju spärra av isf :)

emmans blogg

[tintilar]
1

Jag har mina kaniner såsom du beskriver och tycker att det är en jättebra lösning som ger dom möjlighet att röra sig och vara kaniner. De behöver inte isolerat eller värme. En bolåda och rikligt med halm räcker gott för att de ska kunna hålla värmen kalla dagar.

Kaniner kan absolut leva ihop, ffa under såna förutsättningar som du beskriver är idealiskt. Det lättaste är att ha flera honor tillsammans, då slipper du kastrera. Man kan ha okastrerade hanar ihop men risken är större att de skadar varandra. I det vilda lever honor nära varandra så det är naturligt för dem - även om de inte är flockdjur. Det bästa är att låta kaninerna växa upp tillsammans. Ihopsläpp av vuxna kaniner som inte känner varandra leder till konflikt - det kan gå jättebra ändå, men förutsättningarna är bättre om de bor ihop från det att de är små.

Eftersom att du ska ha kaniner på det sättet som du beskriver så rekomenderar jag givetvis en lantras därför att dom är lättfödda - de kan leva på endast hö och foderåtgången är låg. Dessutom är dom väl anpassade efter vårt klimat och miljö, och de är sunda, friska och tåliga. Jag har Gotlandskanin så visst är jag lite partisk, men det är en väldigt härlig ras med många variationer både färgmässigt och stl-mässigt. :)

[tintilar]
0

Lantraskaniner är gjorda för att leva utomhus i vårt klimat.

em.nord
1

Gotlandskaniner är superfina så bra förslag :)

emmans blogg

Be-Bopz
0

Det låter bra #13, jag ska kolla upp den rasen :) Men du menar att jag kan ha flera honor ihop på den ytan? Enklast låter det som att köpa direkt från samma kull.

smellcaramell
1

jag skulle ha haft max en kastrerad hane tillsammans med honor som även dom gärna får vara kastrerade(p.g.a. minskad risk för tidig död till följd av cancer, minskade problem med sura honor vid brunst o.s.v.) det totala antalet kaniner skulle bero på storlek samt hur bra de fungerar ihop!

Be-Bopz
0

Okej, tack för svar :)

[tintilar]
0

Javisst. Jag tolkade det som att du har en bod/hönshus och en inhägnad (hönsgård?). :) Det fungerar utmärkt och du kan ha flera honor ihop i ett sånt utrymme. Kullsyskon går absolut, men det går ofta bra att ha honor från olika kullar också, sätt ihop dem redan vid 8v. Innan de blivit könsmogna är bra att släppa ihop dem.

Be-Bopz
0

Ja, gammalt hönshus och gammal hönsgård med stort fritt utrymme (inhängnat) för dem utomhus :) Allt ska rivas ut såklart och rengöras.

Så bra att jag kan ta från olika kullar, nu dröjer det ett tag och jag kommer läsa på om kaniner, det var så pass länge sedan jag hade det så allt är bortglömt. Måste först oxå se att det blir som jag har tänkt mig med allt där ute.