Färgfrågor vid avel
Jag försöker lära mig om färg. Om jag blandar exempelvis Viltgul med en Viltgrå och ungarna skulle bli bägge färger; min fråga är då om färgerna blir RENA eller inte. Tänker vid utställning osv. Eller blir det nån blandning mellan dessa färger? Detsamma om det är tex chinchilla eller vit osv… Vet att det beror på vilka anlag men ändå. Hoppas på några kunniga här :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Parar du en ren (inga andra anlag) viltgrå med en ren viltgul får du bara viltgrå i första generationen. Skulle gissa att de viltgula riskerar bli sotiga (dvs dålig färg).
Vit? Är det vit blåögd blir det chinchilla wienertecknat (icke godkänt för utställning) och är det vit rödögd blir det chinchilla med anlag för vit rödögd om kaninerna inte bär några gemensamma anlag.
#1-2 tack :) De färger jag är intresserad av är viltgul & chinchilla. Även vita är ju för fina. Röda ögon är ju coolt… Dalmatin hos mina rexar men där börjar jag få koll på men är de rena helfärgade färgerna jag tänker på. Men bäst är då att kanske försöka hålla sig till samma färg hos bägge helt enkelt. Men är svårt att hitta hanar ibland så därför jag undrade. Vet att de blir viltgrå ville veta färgens renhet liksom :)

Om du får båda färgarna mellan viltgul och viltgrå (vilket förutsätter att den viltgrå han anlag för gult), så kommer du inte få någon blandning. Men det finns risk för sotiga viltgula.
#4 & det vill vi ju undvika :) tack för svar!