Kastrera eller ej
Står o funderar på om jag ska kastrera eller inte .. Jag har länge längtat efter att få kastrera men nu när det är dags blir jag lite tveksam?
Charlie är en underbar kanin, mycket pigg och älskar att springa runt i huset och vara med alla, speciellt min hund. Vart min hund än går går Charlie.
Han är också mycket social och vill slickas o pussas o göra tricks och gosa och allt de där.
Anledningen till varför jag vill kastrera är:
- jag får en ny säng nu i veckan som inte går o tvätta, vill inte riskera att han börjar skvätta eller sådär. Han kissar redan i sängen om han får vara här och det vill jag få bort
- vill kunna köpa en tjejkompis till han om något år. men då tänker jag att jag kan ju vänta med kastreringen, men nu är han ju i jättegod form och sådär?
ni som kastrerat hanar vad har den största skillnaden vart? Vill absolut inte att han ska sluta vara så pigg och sluta springa runt i huset för att bara ligga i sin bur hela tiden..
Jag är inte expert på detta men ifall du vill ha en hona och inte vill ha en kull
så är det smart och göra det, men det är ditt eget val.
Ifall du har han i hela huset/lägenheten så kan du spärra av dit rum med
något stängsel. Jag ska skaffa kanin snart så jag kan inte mycket om detta en.
Jag har en hane som jag har kastrerat:) Han är väldigt lugn och vill hemskt gärna gosa. Men han älskar fortfarande att röra på sig. När jag är ute med honom i sele blir jag andfådd redan efter några minuter.
Hos uppfödaren (då var han inte kastrerad) var han väldigt lugn men ändå galen. Men han var även väldigt blyg, men det var väl för att vi var nya människor;)
När vi fick hem honom (fortfarande inte kastrerad) var han blyg och lugn. Jag vet egentligen inte riktigt hur han var innan för vi kastrerade honom nästan direkt efter att vi hade hämtat honom.
Efter att han blivit kastrerad blev han mer hoppig och alldeles galen. Jag vet inte om detta beror på att han kände sig mer trygg hos oss eller om det var för kastreringen. Många säger ju att de blir lugnare av kastrering men för mig blev han bara mer skuttig:P
Mitt inlägg kanske inte hjälpte då jag inte riktigt vet hur han var innan, men ändå:)
Vår hane har det alltid varit full fart på, samtidigt som han varit gosig. Tycker inte att det blev någon större skillnad efter kastreringen. Han är lika energisk, och social, kanske lite lugnare i famnen.
Innan vi kastrerade Kevin kissade han här och där (i soffan och på mattor) och han gick och strök hakan mot ALLT.
Detta upphörde helt då han kastrerades.
I hans humör/läggning har jag inte märkt någon skillnad, han är som innan. Gosig och UNDERBAR!
Tänkte skriva en tråd, men det är väl bättre om jag skriver här.
Hur mycket kostar det att kastrera en kanin?😎😉
#6 Det beror helt på var du bor/vilken veterinärsklinik du går till. Hos mig i växjö (växjö djursjukhus) så kostar det 600:- för en han-kastrering.
Vänliga hälsningar Ellen 

okej🙂
Blev ingen större skillnad på min hane, lite enklare för att gå upp i vikt så fick dra ner på maten, och så tycker jag nästan att han blev lite piggare..förut ville han inte göra så mycket, nu springer han runt och busar som en galning 🤪
tack för alla svar! har redan kontaktat vet som kan kastrera snart, då kastrerar jag han då :) #6 för mig kommer de kosta 700 kr
Min hane kastrerades när han var 5 år, och han är nästan likadan som innan. Han har dock blivit lite mesigare, min kaninhona bossar ganska mycket över honom nu. Han är lite lugnare nu men ingen större skillnad. Jag skulle kastrerar om jag var du, tycker deras personligheter förändras positivt av det. Min hane har inte gått upp något i vikt av det. Min kaninhona fick ingen förändrad personlighet heller av en kastrering, bara att hon är mer rumsren nu. En kastrering på hankanin är också väldigt billigt, och inte ett så riskfyllt ingrepp eftersom det går ganska fort. Men se till att hitta en kaninkunnig veterinär i så fall!
Mvh Alicia.
Hur gammal är kaninen? Jag väntade att kastrera min kanin lite längre än vanligt så han kunde få växa till sig lite först. Tycker helt klart man ska kastrera om man har möjlighet och inte ska avla.
Pretty wise //
#12 Han fyller 6 månader idag
Har bokat tid 4/3 på blå stjärnan :) Kommer kosta 1001 kr
Hehe det är dyrt på blå stjärnan men de är bra :) Jenny Persson har fixat alla mina kaniner :D Lycka till!
Japp :) Har 2 veterinärer att välja mellan (pga att mina föräldrar inte vill köra så långt på morgonen för de har jobb) och de kostar lika mycket o då är ju blå stjärnan bäst :)