Kaninsäkra hemma?
Hej!
Ni som har era kaniner frigående hemma, hur fungerar det? Hur har ni kaninsäkrat hemma och anpassat ert hem för att det ska funka att ha kaninen lös?
Jag skulle vilja låta Accio springa lös hemma, men än så länge har jag inte vågat lämna honom utan uppsyn i mer än några minuter. Han är ett litet busfrö, väldigt aktiv och nyfiken och ställer till med bus hela tiden! Han biter på sladdar, kryper in i alla små utrymmen han hittar och försöker hoppa upp på alla låga möbler (t.ex. en låg byrå, soffbordet, tv-bänken m.m.) vilket resulterar i att han halkar och ramlar ner på golvet då han inte får fäste med klorna. Jag är rädd att han ska skada sig själv när han håller på så här, så som det är nu vågar jag inte lämna honom själv utan har honom bara uppe ur buren när jag har tid att se till honom (vilket jag gör flera timmar om dagen ändå, men det skulle vara trevligt att låta honom vara lös ännu mer än så!). Så har ni några förslag på en lösning på det här problemet?
Tacksam för svar!
Jag har inte haft kaniner lösgående inomhus tyvärr men kan tänka mig att det där med sladdar är en stor skaderisk. Tänker på om du kan täcka sladdarna med något ex. silvertejp eller någon typ av list.
Halkskydd som man har i trappor, lättare dörrmattor och liknande kan ju fungera! Finns ju en hel del olika alternativ på lister och halkskydd. Frågan är ju bara hur snyggt man vill ha det.
Sen tror jag att man får räkna med lite stök och gnagmärken om man släpper ut de 🙂
Vi har köpt plastlister som vi lagt in alla kablar i och ställt för kartongbitar där vi inte vill att de ska komma in.
Våra kaniner sköter sig förvånansvärt bra men visst blir det lite gnagmärken på väggkanter och runt fönster osv men det är det värt när man ser deras glädjeskutt och när de hoppar upp till oss i soffan osv.
Vi har en vattenflaska som vi sprutar med då de gör något de inte får och de har lärt sig jättebra.
Följer 🙂
Det finns sladdskydd i plast på ikea(?) och clas ohlson vad jag har hört. Har inga sladdar i det rummet så det är inga problem för min kanin. Har min lös och man får liksom plocka bort saker (och möbler) allteftersom kaninen är på upptäcktsfärd. Som när han hoppade på mitt keyboard ja då fick man flytta på det ^^. (Eller om man kan lägga mattor där det är halt så de slipper halka)
Tack för tipsen! 👍 Jag ska ta och införskaffa några sladdskydd. Och kanske det är värt att testa att spraya vatten på honom när han gör någonting olämpligt, som att hoppa upp på tv-bänken för där uppe vill jag helst inte ha honom 😛
Han har även börjat kissa lite här och där… Men jag har bokat tid för kastrering så förhoppningsvis lägger han av med det då, och kanske blir han lite lugnare och uppför sig bättre efter kastreringen också? 🙂
Jag hade personligen inte sprutat vatten på mina kaniner.. Kan testa att dutta lite ättika där de inte får gå. En del kaniner vill då inte gå i närheten :)
På min förra säng hade jag kartong längs hela sängen så han inte skulle komma in under sängen (vilken han kunde ändå för han kunde putta på det, men klippte av galler o satte för och passade honom) och så gjorde jag en egen sladdgömma. Tog en kartonglåda och skärde upp nån cm sträcka på sidorna så har jag stoppat in alla sladdar där (googla på sladdgömma så fattar du vad jag menar). Men det funkar inte om man har en kanin som biter på kartonger.
Nu fick jag en ny säng igår och jag trodde inte C skulle kunna komma in under den men det kunde han, så där är han hela tiden nu. Ska klippa till några galler och sätta för där med.. Har även bokat kastrering 4/3 och hoppas på att han inte börjar skvätta innan det!
Dock så gnagde han lite på sängens tyg igår.. O.o hoppas det inte är någonting har börjar göra för då kan jag aldrig ha han lös! Har ett sladdskydd men det är grått och inte alls fint .. tycker det är smartare om man har en sladdgömma om man har mycket sladdar och kontakter o så som jag har!
Jag har en frigående innekanin och de funkar superbra. Han är otroligt busig och nyfiken men så länge man vet vad "som måste göras" innan man lämnar han själv så är det helt säkert.
Alla rum är helt kaninsäkrade, alla sladdar ligger i lister och de som inte gör det ligger på ställen som är oåtkommliga för honom.
Efter man förhindrat alla möjliga faror för kaninen så kan man säga att ha ett kaninsäkert hem är en "livsstil", man lär sig hur man ska göra för att ens saker inte ska gå sönder haha :) Men de har förstörts lite grejer på vägen kan man säga…
Tycker du ska börja kaninsäkra de rum kaninen bor i och sen så småningom resten av boytan :)
Pretty wise //
Man får möblera smart så att man behöver ha så lite sladdar som möjligt ute i rummen. Ställ TV intill vägguttag, skrivbord intill eluttag osv. Att de hoppar upp på och kryper in i saker är ingen fara så länge de inte är instabila eller så. Bord måste ställas så att det inte nås genom att hoppa på stol/soffa eller så. På skrivborde har jag en grenkontakt där sladden som sitter i väggen är täckt med sladdskydd (finns på bl a rusta, clasolson, ikea mm). Sen sätter jag i alla laddare och liknande i grenkontakten uppe på bordet.
Jag har en kallax-hylla från Ikea till tv-bänken. Där kommer inte kaninerna upp så kan jag dra upp en grenkontakt upp bakom tv:n och bänken (med lådor i) står framför och gömmer uttagen.
Så frigående innekanin är lite av en livsstil ja, man kan behöva vara beredd att flytta på saker ;)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se