Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 406 ggr
selma_duchess
0

dräktiga honor

Hej 

I helgen hände det som inte fick hända tjuvparning. Har tre honor två systrar och den andra honan är deras mamma. I en annan bur bor har jag en hane som är bror till systrarna. Av misstag har inte locket till honornas bur inte vart helt stängt så på söndag morgon när jag kommer in så är båda honorna systrarna och deras bror ute tillsammans (har en inhägnad där de får turas om att vara i). De är 7 månader. Blev livrädd tänkte på inavel men enligt det man läser på nätet så är det inte så farligt. Min fråga till er som är van med detta med PARNING brukar det oftast lyckas vid PARNING? Behöver man sära på honorna eller kan de vara tillsammans? Brukar det vara svårare att få sålt kaninungar som är släkt? Var hos veterinären och beställde tid för kastrering och passade på o fråga om det finns något abort medel som hos katt o hund men det fanns det inte.

MVH/ Kaninerna och ÄgarnaHjärta

Storip
0

Är det rex eller liten rex? Större raser blir könsmogna senare

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

selma_duchess
0

Rex

selma_duchess
0

I söndags när jag var in hos veterinären så pratade jag med hon i kassan och hon sa att kaniner blir fertila redan vid fyra veckor. Har aldrig hört sa jag till henne du måste mena från 4 månader nä 4 veckor sa hon någon annan som hört det?

Storip
0

#3 Nej det kan inte stämma 😛 om man säljer ungarna vid ca 8 veckors ålder så skulle det ju få ungar med mamman.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

[tintilar]
0

Kaniner blir könsmogna vid ca 4 månaders ålder. Man ska separera honor från hanar från 12 veckors ålder helst för säkerhets skull. En kaninunge får lämna sin mamma vid tidigast 8 veckors ålder, så din veterinäre kan inte ha menar 4 veckor, eller så är hon/han väldigt okunnig.

Det är oftast inte svårare att sälja ungar med hög inavelsgrad. Så oroa dig inte för det. :)

Nu har jag inte haft rex själv, men gotlandskanin och stl är ju ganska lika. Visste kan det ha hänt att det blivit nåt men det måste inte vara så. Du kan ha honorna fortsatt ihop, men om någon är dräktig bör de ha ordentligt med utrymme - och en bolåda per kanin.  Det du kan göra annars är att dela på dom när det börjar bli dags för födsel om du vill. Räkna dagen då parningen bör ha skett som dag 0 och sen får du kolla almanackan när ungar bör komma om det blivit nåt och förbereda så att du kan flytta honorna till egna boenden några dar innan. Då kan du sära på dem och sen avvakta några dar. Om ingen boar eller föder var det falskt alarm och du kan sätta ihop dem igen. Man bör dock inte ha dem isär för länge i onödan om de ska flytta ihop sen igen - ha dem gärna med galler imellan så att de bor grannar när du har dem separerade.

selma_duchess
0

Tack för svaren :) hon som stod i kassan var nog inte veterinär men konstigt att hon sa så till mig, blev så förvånad så jag sa till henne du menar 4 månader nä fyra veckor tänkte detsamma de har ju vart ihop tillsammans med sin bror till de var 10-12 veckor sedan särade vi dem, konstigt hon måste ju ha tänkt helt galet. 

Nu när jag var ute så ser det ut som det dragits upp päls för det var som borta päls ska kika lite bättre sen. De brukar väl göra så om de är skendräktiga?

[tintilar]
0

Om de boar i förtid brukar det vara tecken på skendräktighet - att det inte blivit nåt.