Hö - Bästa förvaringssätt?
Jag är lite nyfiken på att höra hur ni alla förvarar ert hö.
Vilket är ert bästa förvaringstips för att förvara höet på bästa sätt?
Hur/vart förvarar ni det?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
höloft har vi det på
l'm back
#1 Antar att ni bor på gård med lada då alltså?
Kan ju tillägga att jag är mer nyfiken på hur hus/lägenhetsboende och liknande gör. De som inte har lador med andra ord :P
#2 Ja vi bor på gård, eftersom vi slår hö själv skulle det inte funka utan höloft.
l'm back
Jag har mitt ute i en carport, där har vi bilen och så är det ett litet rum där inne också och där har jag mitt hö :) Och där ligger det i en "ikeapåse"!
Jag bor ej i lägenhet utan i hus. Jag förvarar mina balar med hö i garaget. Nör jag tar in hö så har jag en flätad korg med en tygsäck i. Dåligt förklarat men nästan exakt så här ser korgen ut : http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=9063&picture=&jazyk=SE
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Har mitt hö där jag har veden utomhus (under tak alltså) och sedan fyller jag en kompostpåse och tar in till mitt rum. Skräpar inte ner någonting
Jag har mitt hö i en ullared påse, sådana där hela balen går ner. Eftersom de ändå alltid har fri tillgång så hinner det aldrig bli dåligt.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Hade mitt hö i källaren, men nu har jag i städskrubben i köket :)
Jag har fått många svar (har samma tråd på annan sajt också) att de använder förvaring av plast.
Jag har alltid fått lära mig att plastförvaring är ett Nej när det handlar om hö, att det ska förvaras luftigt och inte instängt osv. Hur är det med det idag?
Köper hö i småbal hos bonde, delar balarna och äger varje halva i ikea påsar, eller packar hela balen i ullaredsbagar. Dessa förvarar jag i uppvärmt förråd. Och därifrån hämtar jag i en avlång plastpåse så mycket som går åt på ca två dagar och tar in i köket.
Vill inte förvara höet i vårt ouppvärmda garage eller ute under tak, eftersom det drar fukt då och blir dåligt.
Bor i lägenhet, köper i småbal, har merparten i källarförrådet i tygsäckar upphängda i taket, samt en veckas förbrukning i pappkassar i klädkammaren.
#9 Används det snabbt så gör det oftast inget att det är i plast
l'm back
#9 jag förvarar aldrig hö i plast för vill att det ska lufta, som du ser i mitt svar ovan. Men som #12 säger så gör det inget om det används snabbt. Skulle ändå undvika att ha det i ex plastpåsar.
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Vi har hö i en låda som är till för sittdynor. Den är svart och köpt på Jula kanske? Tycker det är enkelt då den har lock :)
Jag köper en bal i taget och förvarar i förrådet i plastsäck som jag sticker ett par hål i. Sen tar jag upp en kaka i taget i en liten ikeakasse och hänger i garderoben. Det går åt så snabbt så det hinner inte bli dåligt i plastsäcken om det inte är fuktigt från början.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Får svarta plastsäckar från en bonde som förvaras i garaget. Jag fyller ica platspåsar och bär ut till kaninerna sedan.
Förvarar mitt i stora påsar i garaget. Sen har jag en annan stor påse i altanen som jag tar ifrån och ger till kaninerna :)