Tappar päls
Hej! Måste fråga er lite mer kaninkunniga personerna, min kanin tappar super mycket päls. Han är min första inne kanin och han har börjat tappa päls nu. Kan inte hålla i honom eller något, ser ut som en vit hårboll då, samt att jag är lite smått allergisk. Vad kan det bero på? Tacksam för svar! :)
Han fäller ur vinterpälsen :)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Det kan ju helt enkelt vara så att han fäller just nu
l'm back
Eller det var en innekanin? Men de fäller de också,så han fäller ur någon sorts päls iaf:)
// Linah
Gerbilsidan
Han fäller förmodligen. :)
Vår ena har de sista dagarna börjat fälla jättemycket också, fast det är innekanin. Hoppas det är ok men en fråga angående detta i din tråd TS, men brukar ni "hjälpa" kaninen att bli av med allt den fäller genom att borsta den?
#5 jag brukar dra av pälsen som "sticker ut" alltså det som redan är löst .
// Linah
Gerbilsidan
#5 Man kan ju borsta mer. Har också hört att ananas ska "skynda på" fällningen. Dock aldrig gett det. :)
Min innekanin fäller också som en tok nu :) Jag får inte av nån päls när jag borstar han så jag bara klappar han massa och tar tag i pälsen vid rumpan o drar lite så åker de av :) Eller rufsar i hans päls då flyger det päls haha.
#7 Är det inte så att ananas bara hjälper de att inte liksom få stopp i magen vid hårbollar typ? :)
#8 Vet inte. Har bara hört att det kan underlätta under fällningen. Kommer inte på på vilket sätt det hjälper. ;)
Okej, tack! Tänkte inte på att innekaniner också fäller. :)
Hedda (ute) har börjat fälla nu och det är fortfarande mkt snö här i Norrland ;) så vi får se hur det här går