Smittsam sjukdom?
Min ena kanin, en 6-årig hermelinhane, blev väldigt smal förra hösten och blev stillasittande, inte lika sprallig som tidigare. Vi åkte till veterinären där de konstaterade att han hade fått en infektion och medicinerades med antibiotika. Detta hjälpte dock inte och efter tre veckor såg vi ingen annan utväg än att avliva vilket vi gjorde. Hans burkompis, en 5-årig hermelinhona, mådde bra tills för några veckor sedan då hon också började gå ner i vikt och för några dagar sedan hittades hon död i buren. Hon hade tidigare haft lite svårt att andas och verkade väldigt nedstämd. Efter att den första kaninen hade avlivats bestämde vi oss för att hämta en ny kanin, en hona på fyra år. Nu börjar även hon bli mager, man kan känna ryggraden väldigt tydligt, vilket är väldigt oroande eftersom att hon bor ute där det är väldigt kallt. Jag undrar om det kan ha funnits något samband mellan deras symptom, kan det ha varit någon smittsam sjukdom? Isånnafall vilken tror ni? Bör vi ta in henne till veterinären? Många frågor men tacksam för svar
Såg just på ett djurprogram där kaniner kan drabbas av en parasit i hjärnan, som orsakar hjärninflammation. Kolla replay… Djurens hjältar på trean tror jag det var. Dom blir "slöa" och äter inte osv.. vingliga. Man kan få det via maten eller via modern, så avmaskning är viktigt. Prognosen att behandla och återhämta sig är dålig.
Desinfekterade du buren? Har ni avmaskat?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
1# Hon bor i en inne bur i garaget på nätterna, på dagarna är hon i en angränsade bur till honans och hanens. Inga av dem är eller har varit avmaskade.
Hon har inte bott i deras utebur än, men ska decinfecera och ånga så fort som möjligt.
E-cuniculi ? smittas via urin dock brukar symptomen vara kramper eller förlamning men även avmagring.
5# Tveksamt, hanen lämnade vi in för blodprovstagning, där e-cuniculi var en av de hon letade efter men den hittades aldrig.
Någon som har något mer förslag? Börjar bli väldigt orolig