Kvalsterbehandling?
Hej,
hoppas få några kloka råd av erfarna. Vår kaninhona har i nuläget tappat pälsen runt båda insidorna av låren. Var hos veterinär några dagar sedan, då var bara ena insidan av låret kalt. Vi fick smärtstillande, troligen hade hon gjort illa benet, sades det. Det var också prat om skendräktighet, men det har jag sett henne göra förut, absolut inte så nu, inget bo. Att jag tjatade om att det även var ett område under svansen där pälsen lossnade verkade inte intressant, vad jag såg försökte veterinären inte ens titta där.
Nu i efterhand känner jag mig dum att jag inte stod på mig. Jag trodde själv att det borde vara någon form av kvalster. Pälsen som lossnar är ofta tofsig och jag har sett några få vita bitar i den, de är dock tillräckligt stora för att se att det inte var något levande (vilket jag också nämnde, men hon såg ju inga just då).
Låter det här som kvalster? Kan man behandla själv? Det tar emot att gå tillbaka, sist pratades om att nästa steg är röntgen, får känslan av att det ska minsann debiteras en del innan någon testar det uppenbara. Eller är jag bara alltför misstänksam, vad skulle ni göra?