Max factor och hur det nedärvs?
Mot bakgrund av detta https://www.facebook.com/engenskaniner/posts/915848438445057 undrar jag lite om max factor-genen. Bör man ta alla djur som är släkt med Blålagunens Helvi OCH Engens Gt Ch Shadrin eller BARA EN av dessa ur Avel? Har en kanin vars farfar är Engens Gt Ch Shadrin och som jag gärna vill ta en kull på, dock inte om risken finns (ja den finns ju alltid, men undrar om min hona är bärare av genen mtp släktskapet mellan henne och Engens Gt Ch Shadrin) att det blir max factor-ungar i kullen. Hanens linjer är felfria såvitt jag förstår. Tacksam för svar!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Är Max Factor en sjukdom eller? Har aldrig hört det innan..
Vänliga hälsningar Ellen 

Max Factor är en recessiv gen och båda föräldrarna måste bära på den för att en unge ska kunna få det.
Men har du en kanin du misstänker vara bärare skulle jag avstå ifall jag var du, dum risk att föra ev. bärare vidare. Ifall hanen du tror är felfri, bär på det(det vore inte första gången det hänt) så är ju risken att du får MF-ungar :/
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#3 Men hur stor är risken att min kanin är bärare av genen? Finns det något sätt att ta reda på det på, förutom att typ gentesta?
#4 Det kan jag inte svara på(men tror det blir 12,5%?)
Huruvida du väljer att göra är helt upp till dig, men ifall jag va du skulle jag kastrera för att undvika att eventuella bärare sprids vidare.
Väljer du att ändå avla så rekommenderar jag att du informerar ev. köpare att det finns en risk att kaninen bär på genen och vart den kommer ifrån.
#4 Hm, ja… Ja, inte känner jag att jag har tillräckligt med kunskap för detta egentligen, så min hjärna säger låt bli. Dock är hanen gammal och har ingen annan hona som matchar honom (får isåfall köpa in en bara för en kull, men det känns inte rätt det heller). Ungarna kommer jag i största möjliga mån att spara (har möjlighet att spara 3 hanar och minst 5 honor) så linjen kommer att stanna här. Samtidigt vet man ju aldrig vad som händer i framtiden, så kanske är det bäst att avstå… Hm…
#6 Jag kan förstå att det är en knivig situation att sitta i, skulle gärna hjälpa dig ifall jag kunnat men har inga honor att låna ut för avel(inte hopphonor av hopplinjer iallafall).
Ifall jag va du skulle jag nog ta kullen och spara ungarna + kastrera samtliga.
Då får du ju ungarna utan att generna sprids vidare. Dock inte så kul att lägga ut kastrering för kanske 7 ungar🤔
Den relativt begränsade kunskapen jag har angående Max Factor säger också att båda föräldrarna måste vara bärare av genen för att en unge ska få Max Factor, samt att det KAN ligga dolt i många generationer innan det dyker upp. Det finns en del vettig information att läsa här --> http://z11.invisionfree.com/Kaninregister/index.php?showtopic=1031 En del av det är skrivet på norska, eller översatt från engelska, men jag tror det är begripligt ändå. I texten kan man hitta bl.a. detta:
"I varjefall så är det ett resisivt gen vilket innebär att båda föräldrarna måste vara bärare för att det skall slå synligt ut på avkomman. Är enbart den ena föräldern bärare så för det genet vidare till 50% av sina avkommor dolt och kan vid nästa tillfälle en av dessa eller generationerna efter paras med en bärare ge nya Max factor ungar. Det är alltså inte bara enkelt att avla bort genet genom att para in fria djur, genet förs vidare oavsett, inte på samtliga ungar, men hur kan man vara säker på att just den eller den är fri om det ligger hos den ena föräldern?"
Så vad man bör avla på eller inte är väl lite upp till var och en att avgöra hur stora risker man vill ta. Ungar med synligt Max Factor ska enligt mig alltid avlivas eftersom det brukar innefatta så stora "skador" på den drabbade kaninen. Föräldrar är ju bevisligen bärare av genen och ska inte avlas på. Jag hade inte avlat på kullsyskon, helsyskon eller far-/morföräldrar heller eftersom risken att de bär på genen är - i mina ögon - för stor.
I fallet som nämns i #0 är det alltså en unge som fötts i Norge som haft Max Factor. Föräldrarna är Engens Gd Ch Sorrows Embrace (hoppas jag fick till stavningen nu…) och Lineas Noble Dutch. Dessa två är alltså bevisligen bärare av genen och ska inte avlas på mer. Engens Gt Ch Shadrin & Blålagunens Helvi är farfar respektive farmor och KAN vara bärare av genen. Men exakt vart det kommer ifrån går ju inte att veta säkert. Att välja bort att avla på dessa två linjer, alltså Shadrin och Helvi, tycker jag personligen är rätt klokt, och ganska enkelt att undvika då de är relativt lite utspridda.
Ett betydligt större problem för hoppaveln i stort är att välja bort alla andra linjer som ev. kan vara bärare av genen. Mamman, Lineas Noble Dutch, är född i Norge men har svenskfödda föräldrar, Khaos Baron Gruff och Kivis S Ch Maraya, och bakom dessa två hittar man bl.a. Kasper, Elliott, Exit, Simoneholms, Skåningen, Love, Bright One, Mango och Nordanvindens.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Precis som Rebecka säger så är även hanen till ungarna bärare av genen. Däremot har jag kontaktat uppfödare, både i Sverige och utomlands. Och de flesta är tveksamma till om det är Hippo.
Mest troligt så är det väl hoppkaninerna i stammarna som är skyldiga, då det inavlas mer frekvent inom renrasaveln. Har aldrig hört talas om hippo efter tyska vädurar.
Om du nu undviker att avla på din kanin pga att Helvi/Shadrin finns i stammen, så bör du även gå längre bak på hanens stam. ALLA kaninerna där kan vara potentiella bärare av genen, frågan är, hur försiktig ska man vara?
Bästa är väl att undvika kaninerna i iallfall de två närmsta leden, jag hade nog undvikit kaniner som finns uppemot fyra led bakåt. Men jag är överdrivet petig också. Finns kaniner som inte nedärver defekter att avla på.
Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel
Sajtvärd på Harkaniner Ifokus
Ta bort.
Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel
Sajtvärd på Harkaniner Ifokus