Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1150 ggr
[Deshasix]
0

Dolda fel?

Som uppfödare, vad händer om en av kaninerna man sålt visar sig ha dolt fel?

RebeccaG
0

Vad menar du med dolt fel?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Deshasix]
0

Att när kaninen blir vuxen/äldre visar sig ha någon medfödd defekt, är då uppfödaren 'skyldig' till detta och isåfall vad görs åt det?

[Melbun]
2

Vet inte om det beror på vad de har sagt själva eller inte. Jag vet inte om de har någon typ av skyldighet som säljare när det gäller djur. Står det något om ämnet på deras hemsida? (om de nu har någon). Så här har uppfödaren jag skaffat Melvin från bestämt: "Om du följt alla råd ovan vad gäller foder och behandlat din kanin väl och den trots allt avlider gäller följande: * Dör din kanin inom 20 dagar får du välja ut en likvärdig kanin som ersättning mot uppvisande av den döda kaninen. * Dör din kanin inom 40 dagar beroende på något fel som skulle vara genetiskt (ej diarrè), får du en ny kanin mot uppvisande av den döda kaninen samt veterinärintyg. * Efter 41 dagar kräver jag att kaninen lämnas in för obduktion vid SVA. Ny kanin fås om obduktionen ej visar tecken på bristande vård." Då gäller det alltså att själva upptäcka felet inom tid. Jag vet inte om ditt syntes såpass tidigt. Hon visade mig att hans tänder såg bra ut innan jag fick hem honom. Jag hade alltså ringt och hört om det ingick. En obduktion lär ju i detta fall inte vara nödvändigt då problemet är väldigt synligt.. Men tyvärr kan jag inte svara på om detta gäller alla säljare eller något de har bestämt själva :(

[Deshasix]
0

Ah okej, med katter och säkert andra större djur så har man skyldighet, hittade inget om kaniner så jag antar att de inte har de.

Peak303
2

Beroende på vad för fel det är så erbjuder jag en ny kanininom en viss tid. Men är det så att kaninen blivit dålig av hur nya ägaren skött den precis som #3 skriver så är det ägarens "fel". Och där erbjuder jag inte en ny. Kaniner är mycket billigare än både katter och hundar, kan vara därför det inte finns samma krav på uppfödarna. Sen skriver man som köpare och säljare sällan kontrakt på kaniner vilket man gör när man köper hund ex.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Deshasix]
0

Ah okej.. Alltså det jag stör mig på egentligen är att hon använder en kanin ur samma kull som min till Avel.. Min visade sig ha getiskt bettfel, den måste väll också ha de i generna? Får man verkligen avla på de?

[Melbun]
1

Får och får. Tror inte det är mycket man kan göra åt själv då de väljer att avla på kaninen. Men ja det låter rätt dumt avla på dem :c

[RC1393]
2

#6 Rent krasst får man inte det enligt djurskyddslagarna, men alla tar tyvärr inte hänsyn till varken dem eller djurens bästa.