Ert foder
Vilken typ av foder man har diskuteras mycket. ;) Tänkte starta denna tråd för att veta vilket foder ni kör på? Och isåfall, hur funkar det på era kaniner? (Om ni kör utan pellets eller någon form att pellets-foder så skriv även vad ni kör på och hur det funkar)
Det pellets min kaninunge får är Cuni Complete Junior. När hon blir äldre kommer jag fortsätta med det. Tycker "pelletsarna" är i bra storlek och så känns det nyttigt. Dessutom älskar hon det, Det är som julafton varje morgon så glad hon blir! 😃
Hon får såklart annat som torkade nässlor osv. Ville från början inte ge henne mer än 1/2 dl pellets per dag men tycker just nu att hon är lite för tunn så hon får 1 dl plus annat gott. Hon är ju i sin växtperiod nu så därför får hon ganska mycket mat.
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
De som äter pellets får stampe. Hade hellre velat ha edel och rabbfor men man tager vad man lätt får tag på! Jag tycker kaninerna ser fina ut med bra pälsar och kroppar. Det är allt från dvärghare till tysk jättescheck som jag har, med dvärgvädurar i majoritet.
Vi ger inte pellets. Vanligtvis får dom inget annat förutom hö, kvistar, saltsten (ja det är bra om man inte ger pellets) och grönsaker eller liknande. Men kaninungar får hel havre om/när dom behöver det men jag vill byta till groddad säd när jag orkar (eller jordärtskockor).
l'm back
Jag ger kaninerna carrier, men bara 1 msk var om dagen. Sedan får de självklart hö och vatten🙂 Jag tycker det funkar bra, de får även morot någon gång ibland:)
ah vatten ger vi också
l'm back
Mina kaniner får en blandning på Rabbfor och weisenflakes & lusernpellets. (Melass fria båda två) tycker att det funkar bra. Sen får de såklart fri tillgång till Hö analyserat med 43% fibrer :)
Han får kanin o marsvins foder :) Funkar bra på han han är i bra form o sådär. Får näästan en dl per dag. Han rör på sig mycket också och äter mkt hö så gör inte så mkt vilken typ av pellets jag ger :)
Två msk selective på kvällen :) Får hon mer än så blir hon stor som ett hus och får hon mindre går hon ganska snabbt ner i vikt. Jag tycker att selective funkar utmärkt på min kanin. Glansig och mjuk päls och fint hull :) Pelletsen får hon på kvällen runt 8.
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
Våra får cuni complete. Den ena bara någon msk om dagen och den andra lite mer.
Cuni complett får Molly 2 msk morgon 2 msk kväll och nån gång en grönsaksbit. Hedda får en grön påse från granngården som heter typ favoritpelletsen för kanin och marsvin, 3 msk morgon 2 msk kväll och grönsak ibland
½ dl pellets när det tar slut. Fri tillgång på hö och vatten. Kvistar då och då, samt grönsaker och frukt ibland. På sommaren blir det gräs varje dag.
Mina två dvärgvädurar får VL Cuni Complete två gånger om dagen. Sen har de såklart fri tillgång till hö och vatten. Grönsaker några gånger i veckan och grenar att gnaga på, oftast från äppelträd.
De är båda pigga och friska med bra hull och fin päls. Pellets är det bästa de vet och de blir alltid lika ivriga när de hör att pelletsburken öppnas. 😃
Na'ima får selective pellets, ganska lite en gång om dagen, fick inte med mig något övergångs foder så vänjer in henne sakta på de pelletsen, förövrigt äter hon hö och fått lite morot och lite grönkål.
Abel får selective pellets två gånger om dagen, strör ut dem i hans 'hage' så han får lite aktivering samtidigt. Så får han grönsaker av olika sorter några gånger i veckan. Så brukar jag gömma lite kaningodis i hans gräv-låda ibland också . :)
Jag blandar Cuni Adult Complete med Cuni Nature. Mycket omtyckt!