Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 928 ggr
kanintok
0

tovig päls

Jag har en super fluffig teddyvädur som bor utomhus. Enligt uppfödaren skulle det inte vara några problem att ha honom utomhus, men jag började märka att luften och snön och allt det gjorde några fruktansvärda tovor i pälsen. Eftersom det är vinter kan man inte borsta hur länge som helst (måste ta in honom korta stunder) och jag kan inte klippa bort det, det har tyvärr gått så långt att större delen av kroppen består av tovor😕. Det är så jobbigt att se honom med alla dessa tovor, och jag är rädd att det gör ont. Jag vet inte vad jag ska göra. Var tvungen att klippa bort lite tovor/bajs som satt under fötterna idag, det stack då upp lite hud som såg lite liknande ut ett tryck sår. är det möjligt även om det varit päls för? Jag har iaf satt filt med halm under på han hustak ifall det skulle vara trycksår och om inte det, skapa något. tacksam för svar, då jag själv mår så dåligt över det här🤔

[Sockertoppens_kaniner]
0

Kan du inte borsta/klippa bort dem värsta tovorna i ett uthus eller liknande om du inte vill ta in honom? :) Tänk bara på att inte klippa alltför mycket så han fryser.

kanintok
0

#1 Jag borstar/klipper nästan varje dag i min källare där det är lite svalare. Det är näst intill omöjligt att få igenom en borste genom en tova, det gör ju även ont för kaninen att dra för mycket tyvärr :/ Dessutom sitter tovorna mest längst in till huden, så om man skulle klippa skulle han nog bli kall. Tack ändå :)

Idakarrlsson
0

Antagligen får du försöka hålla det hyffsat till det blir varmare och sedan klippa bort alla tovor då han klarar sig utan sin vinterpäls. Vet inte om man kan klippa ner honom nu och sätta in honom, tex i källaren där det iaf inte är lika varmt som inne i huset? Någon som vet?

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

kanintok
1

#3 smart ide! ska nog ringa veterinären och höra vad de tycker också.