Ta in utekanin
Har några utekaniner och den ena ska såsmåningom bli innekanin. Men när till våren/sommaren kan man tänkas ta in en utekanin? När brukar dom släppa vinterpälsen?
Man brukar säga att det inte ska vara mer än 10 graders temperaturskillnad. Så gå efter det och vädret. Kan vara bra att sätta in kaninen i typ ett garage eller liknande, och vänja den successivt. :)
Som #1 säger. Försök att göra det successivt, så ta in kaniner i ett garage/uterum först innan du tar in den helt :) och tänk på att det inte ska vara mer än 10 graders skillnad. Lycka till
Jag tog in min hane i december. Det var ju så milt, inga minusgrader på dagarna och knappt på nätterna heller. Gick fint.
Har också tagit in kaniner i november/december. Gått super. 10 graders skillnad brukar vara bra, men tänk på hur kallt det blir på natten också innan du tar in den.

En bakvänd fråga: Kan man göra utekanin av en innekanin och hur gör man då? Vi flyttar till hus i sommar och skulle kunna göra ett kaninhus att bo för vår innekanin som är typ 9-10 år nu. Skulle det funka eller klarar han inte av omställningen?
#5 Flyttar ni i sommar och tar ut den i sommar spelar det ingen roll?
Det är under vintern man behöver tänka lite på temperaturen.
#0 Men som andra nämnt ovan som tagit in sina kaniner under nov/dec, så tog jag in min hane i januari helt utan problem.
#5 Flytta ut den till sommarn så går det bra. Man får se till temperaturen inne och ute - och tänka på att natten är kallare. Ett varmt, välhalmat bo hjälper till om nätterna blir svala. De sätter päls om de behöver men det tar ju lite tid.
#5 Den klarar absolut av att bli utekanin, om den är frisk och pigg. Sålänge omställningen när du flyttar ut den inte blir för stor. Flyttar du ut den i sommar när innetemp och utetemp är samma så är det inga problem. Sen sätter den päls till hösten.
Tack för svar. Han bor i ett uthus nu, så det är lite mer väder-isolerat än en vanlig kaninbur, fast det blir ju ändå lika kallt som ute. Får se när det kan bli då :)
#9 Hur varmt är det i uthuset då? Och hur varmt har ni inne? Är det plusgrader så kanske du kan ta in honom, du kan ju tex ha ett rum med öppet fönster en tid i början och se hur det funkar. Jag har tagit in min hona som bor i uthus, några ggr nyss. Hon verkar inte lida speciellt men jag har inte haft henne inne mer än nån h då hon ju skulle ut igen.
#10 Det är nog lika kallt som ute, bara att han slipper väder och vind.
Okej, jag hade nog väntat tlls det är max 15 graders skillnad på hans nuv boende mot inne hos dig.