Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2357 ggr
ljungensjenka
0

Halmpellets eller spån?

Jag har en innekanin som just nu har spån i buren och toalätt i lådan (som hon använder till viss del). Men funderar på att byta över till halmpellets då de som jag fattat det inte ska damma alls vilket vore toppen då kaniner är könsliga, min bror har astma och mamma är lite känslig. För mamma och min bror är det inget problem i dagsläget men känns elakt att utsökta deras lungor för dammet nör jag strör (typ varannan dag). Så är det värt att byta till halmpellets? Eller kommer Jenka tro att det är samma som toalätten (pelletsform) och använda toalådan ännu mindre?

Storip
0

Vad har du för kaninras? Har hört att spån är dåligt för lejonkaniner🤔

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

ljungensjenka
0

Och hur länge skulle ni uppskatta att en spånbal vs halmpellets-säck räcker? Tänker typ granngårdens 25kg spånbal och 13kg halmpellets.

farvendal
0

halmpellets är nog för hårt för att ha i hela buren. men blöter man det så det blir smuligt så har jag hört att det ska funka bra :) annars kan jag rekommendera lättströ eller easyströ, dammar mindre än spån och är rätt mjukt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Tjeja
0

Pellets är för hårda, då försvinner hela poängen med det mjuka underläget som en nin behöver

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ljungensjenka
0

#1 korsning dvv/lejonhuvad dvv #3 okej men blir det inte sunkigt om man blöter då? :) #4 kanske det är, försöker bara hitta alternativ :)

[kaninkul]
0

Jag använder halmpellets vilket funkar super. Köper från Bauhaus för ca 40 kr för en 15 kg stor säck. :)

ljungensjenka
0

#6 Blöter du det? :) Har du toalåda? Upplever du isf att kaninen använder hela buren som toa?

sfut
0

Jag testade halmpellets i toalådorna men gillade inte alls. Luktar skunk och skräpar massa eftersom det smular när det  blir blött.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Tjeja
0

om man blöter det måste det ju få torka först förstås innan man lägger in det i buren. Det kan säkerligen fungera jättebra tror jag! Och då räcker ju pelletsen betydlig längre också eftersom den blir mycket fluffigare.

Måste bara hitta ett bra sätt att låta de uppblötade pelletserna torka på bara så de inte ligger kvar i fukten och möglar/surnar/börjar lukta skunk.

Själv gör jag just så med bränslepellets till mina katters toalådor. Jag blöter upp pelletsen och låter den ligga i en utvikt öppen påse och torka ett par dagar. Sedan är det torrt och fint att använda i toaletten.

Borde fungera minst lika bra med halmpellets till en kanin kan jag tycka. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ljungensjenka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Löst problemet genom att byta till matta (med handduk under). Då hon verkar trivas så ska jag skaffa något mjukare att ha som underlag (typ fleecefilt istället) men provar nu under helgen till en början :)