Kall vattenflaska?
Mina kaniner är ute, och nu när det börjar bli kallare, så blir vattnet skitkallt.. vi byter väl 2-3 ggr om dagen, men det är ju ändå kallt.. vi har testat med strumpa, men njae, det hjälpte inte så mycket..
Har ni några förslag??
För det skulle uppskattas.

häller du i ljummet vatten?..för då tar det längre tid tills vattnet blir kallt^^..jag tror inte på strumpmetoden.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Du kan ju prova med att ha skål?:)

#1 skulle inte rekomendera att ta ljummet vatten från kranen, men däremot ta kallt vatten och sedan värma upp till bra temperatur i ex vattenkokare, mikro eller bara låta det stå frmame inomhus tills det blivit ljummet. Detta är för att ju varmare vattnet är desto mera bakterier som frodas, sedan kollas inte det varma vattnet lika mycket på vattenverket som det kalla (fråga mig inte varför) =)
Jag har kaninerna ute på vintern, dom är i våran lada, vi har ingen slagt värme eller nånting där, så det fryser för mej också. Men jag har skål, och jag ger i ljummet vatten. Ge inte i kallt, för då fryset det nästan direkt. Jag ger mina kaniner vatten, ( på vintern när vattnet fryser ) då ger jag dom innan jag far till skolan, när jag kommer hem, och på kvällen innan jag ska gå och lägga mej. Det klara dom sig på, dom är törstiga, men dom klarar sig. Bara dom har ordentligt med mat.
Jag har sett nån typ av termogrej för just vattenflaskor på endel djuraffärer.. har dock ingen aning om hurvida de funkar. När jag hade utekaniner bytte vi bara vatten ofta helt enkelt :)
Det är helt klart ett problem på vintern. Det enda är att byta vatten så ofta man kan. Samt ge kaninerna rotfrukter att äta på, de innehåller ju också vatten.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tack så jättemycket för svaren! :)

#3 ja just det , det tänkte jag inte på:) bra att du rättade mig.
Jag har för mig att om man tar varmt vatten ifrån kranen så kan det lossna koppar ifrån vattenrören.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

#8 Ibland rättar jag tom med själv när det gäller olika saker så inga problem så klart :) Ja det har jag med hört, speciellt på äldre rör.