Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1870 ggr
EvelinaS-L
0

Kattsand utan damm.

Hejsan!
Jag letar efter ett kattsand som INTE dammar. Min kanin är lös i lägenheten och går på kattlåda. Köpte nått kattsand på Coop sist, men det dammade jättemycket och Elliot blev därför dammig och sträv i pälsen, vilket jag vill undvika.

(sen det här med att det inte är "lämpligt" osv för kaniner att ha kattsand då det kan äta det osv osv osv behöver ni inte påpeka. Jag känner min kanin väll och lovar er att jag vill hans bästa samt inte skulle utsätta han för fara.)

_Kram Evelina
_

[VSK]
0

Everclean är ju men lite dyr. Men det finns ju ingen kattsand som är 100% dammfri. Men som sagt så tror jag du kommer bli nöjd med Everclean. Välj den utan lukt om du är känslig, annars är Lavendel helt okej enligt min näsa 🙂

[tintilar]
0

Välj en dyrare sand på djuraffären. Jag tycker att klumpfri sand brukar vara bäst. Fanns en vit klumpfri sand på typ ICA som jag minns att jag var ganska nöjd med.  Prova annars med hampaströ, det luktar och dammar inget, det använder jag i min låda. :)

Fridaaaa
0

Finns inte en enda kattsand som är dammfri, testat snart alla sorter som finns, alla dammar. Toa-lätt är bättre då.
Ingen sand på ica/maxi är dammfri, testat alla nu (jag tål inte damm nämligen)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

EvelinaS-L
1

#1: Okej, ska kolla på det :) 
Jag har inget emot att det dammar, men det är ju så att han blir helt intäckt av dammet från kattsandet, vilket inte är så skönt… Så tänkte mer om det finns något som är "vänligt" för pälsen lixom. 

#2: Har haft de flesta strö som finns på marknaden under alla åren jag haft kanin. Toa-lätt, spån, hampaströ osv osv. (som jag förövrigt har i min hamster bur förtillfället, tänkte dessutom ge det en chans till i Elliots kattlåda, men utan bra resultat). 

Det ända jag tycker har funkat bra är att lägga i tidningar i lådan. Luktar inget, suger upp bra och enkelt att byta 1gång om dagen. Dock så är det inte det lättaste att få tag på 4tidningar om dagen, haha.. Brukade ta "metro-tidningar" som finns lite var som helst här i stan, men känns fel att "sno", haha.. ;) det är ju meningen att man ska ta 1 tidning, det är ju gratis lixom, men en helt bunt känns drygt. haha!

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

#3: Har som sagt inget emot att det dammar, bara det att det är tråkigt när det lägger sig i pälsen.. :/

_Kram Evelina
_

Fridaaaa
0

#5 Dock är ju dammet inte bra för varken kaninens eller dina luftvägar heller.

[VSK]
0

Everclean dammar inte mkt alls om man häller som man skall hälla, men ville bara säga att ingen sand är ju 100% dammfri. 

Har haft katter sen 90-talet och har aldrig haft bättre sand än EC.

EvelinaS-L
0

#7: det låter jättebra! hur tycker du att katternas päls är?

_Kram Evelina
_

VildaVittra
3

Lägg en lapp i grannarnas brevlådor där du ber om att de lägger deras lästa morgontidning i din brevlåda för att du behöver tidningar till alla dina djur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
0

#7 Everclean /testat 3-4 sorter) dammar mycket. Jag reagerade på det direkt och hade svårt att andas och då är jag ändå inte superallergisk/känslig. Så rekommenderar jag verkligen inte till kanin.

Sehvrin
1

PeeWee (träpellets och speciallåda) är helt dammfritt och det bästa kattströet jag har haft. Tyvärr höll inte mina katter med mig, så man ska vara medveten om att alla katter inte accepterar den typen av toainnehåll.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

EvelinaS-L
0

#9: Va smart du är! Förra lägenheten jag bodde i så va det en "container" i sopprummet där alla slängde tidningar. Det va verkligen smidigt! I min nyvarande lägenhet finns det nämligen ingen sån.. tyvärr.
Det är definitivt värt att prova! :D  tack.

_Kram Evelina
_

[VSK]
1

Menar du om sanden fastnar på pälsen?  Nepp ingen sand följer med alls. Så länge tassarna är torra så följer det inte med nån sand alls. Men visst kan det hända att tassarna råka bli lite blöta och lite sand följer med då så klart, men det är inte speciellt ofta, då katterna undviker att komma åt "bi-produkterna". 

EC kostar 200:- för 10kg men det blir billigare i längden än att köpa sämre, + att jag har nog aldrig någonsin känt pinklukt vad jag kan minnas.

He he nu låter det nästan som jag jobbar för EC, men så är det inte alls, utan jag ville bara dela med mig av min erfarenhet av bra kattsand.

Fridaaaa
0

Som sagt EC dammar mycket, inget jag skulle utsätta en kanin för :/ med tanke på deras ganska känsliga luftvägar :/

[VSK]
0

va 😮

Hur får du EC att damma mkt 🤔

Fridaaaa
0

#15 Därför att det gör det. Jag har haft 3-4 sorter av EC och fått svårt att andas och dammat mycket vid upphällning. Vet många som också märkt hur mycket det dammat

[VSK]
0

Hmm det var skumt.. Jag vet flera som absolut inte tål damm som enbart kan köra med EC… Antingen så har EC blivit sämre eller så har du/de haft otur att få dålig tillverkad produkt.

🤔

Fridaaaa
0

#17 Då har 3-4 sorter, 2-4 förpackningar av varje sort varit dåligt tillverkade i så fall och det tvivlar jag starkt på, då behöver de kolla över produktionen om så skulle vara fallet. som sagt vet flera som reagerar på allt damm också.

[VSK]
0

Hmmm ja det är skumt värre detta. Oavsett vad, så kanske TS ska kolla på annan sort då tills det blir stabilare tillverkning på EC, eller så får hon testa själv helt enkelt. Mer än så kan jag inte säga.