Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 693 ggr
Alysra
0

Kastrera eller inte kastrera?

Ni som har kaninhonor som ej används i Avel, har ni kastrerat dem? Varför/varför inte?

Jag är i valet och kvalet om jag ska kastrera min hona eller inte. Hade bestämt mig för att göra det, men när jag skulle ringa och boka en tid blev jag i princip avrådd av veterinären, pga riskerna. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Å ena sidan vill jag ju att hon ska få leva ett så långt och friskt liv som möjligt, å andra sidan skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv om hon t.ex. dog under narkosen.

Hur tänker ni kring det här?

sfut
5

Jag kastrerar om de inte ska gå i Avel. Risken för livmodercancer är långt högre än att de dör under kastrering. OM det är en kaninvan veterinär som gör det. Om din veterinär i princip avråder dig från det skulle jag försöka hitta en annan veterinär som är säkrare på ingreppet.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[Melbun]
0

Håller med ovanstående. Min kaninhona är ganska hormonell och så är risken för livmodercancer ganska hög så jag kastrerade henne. Har du en frisk kanin ska narkosen inte vara något större problem. Vänd dig till en annan veterinär som kan kaniner så ska det inte vara några svårigheter. Min kanin hade ganska ont efteråt men det gick över på bara någon dag med smärtstillande. Jag hade inte varit orolig för narkosen så länge det är en kaninkunnig veterinär och kaninen är frisk i övrigt :)

Smultrondraken70
0

Vår hona är kastrerad, mest för att eliminera risken för livmodercancer, men även med förhoppningen att hon skulle acceptera vår kastrerade hane, och nu går det hur bra som helst med dom ihop. Hon blev en mycket trevligare kanin, var väldigt revirhävdande, bet, morrade, spöade hanen och hade sig, innan kastreringen. Själva ingreppet var inga problem, ont efteråt, men mådde bra efter någon vecka. På min klinik rekommenderar dom starkt att man kastrerar honkaniner.

RebeccaG
1

Håller med #1
Ska dem inte gå i Avel - kastrera

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Alysra
0

Har nu bokat en tid på djursjukhuset. Fick ett helt annat bemötande där än på förra stället jag ringde till. Det ska nog gå bra detta, förhoppningsvis :)

Gnolis
0

Om jag får ge mig in i diskussionen så undrar jag vad som gäller när kaninen väl är kastrerad? Funderar nämligen på att kastrera min hona men så läste jag en massa råd om att man ska ha kaninen inne i en vecka o hon är utekanin så hon skulle inte uppskatta att bo inne plus att hon blir jätterädd av att komma in och de avrådde visst från att kastrera kaniner som blir nervösa. Vad har ni för åsikter om det?