Underbett?!
Har upptäckt att våran ena kanin har underbett, vad kan man göra åt detta? Ska självklart ringa vet imorgon men undrar bara om det finns något man kan göra åt det?
Beror lite på hur mycket underbett kaninen har. :)
Hur gammal? Är det genetiskt så skulle jag avliva kaninen. Är det något tillfälligt, att kaninen typ slagit sig så hade jag slipat tänderna hos veterinär och hoppats på att tänderna skulle rätta till sig.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Troligast går det inte att rätta till. Då är alternativen att antingen slipa/såga tänderna hos veterinär regelbundet (ca 1 g/månad resten av kaninens liv), operera bort framtänderna eller avliva kaninen. Det är upp till ägaren att avgöra hur man vill göra.
Att klippa tänderna med tång är ingen bra ide då de kan spricka ner i rötterna och orsaka smärtsamma och svårbehandlade tandrotsbölder.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Ibland fungerar det inte ens att slipa. Beror lite på hur kraftigt underbettet är och hur det ser ut, ibland är det så att oavsett om man slipar ner tänderna så kommer de inte mötas på ett sätt som gör att kaninen kan tugga normalt.
Har du bild TS? Be veterinären kolla kindtänderna också förresten.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Börja med att låta en kaninkunnig veterinär titta på tänderna och sen kan du ta ställning till olika alternativ, beroende på vad veterinären anser, Berätta gärna hur det går!
Ja veterinär är ju verkligen prio ett. Och en behandling av framtänderna förutsätter att baktänderna ser ut som de ska.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Avliva
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ts, jag tycker inte du ska ta ut nåt i förskott, det är ju inte alls säkert att du behöver avliva kaninen! Lycka till, håller alla tummar för din kanin!
Har ringt till veterinären men den kanin kunnige var upptagen för tillfället och skulle ringa tillbaka senare..
#2 Det är antagligen medfött, hon är 5 månader ungefär..
Vill inte ta ut något i förskott men de känns ju inte speciellt bra.. Vad tycker ni om att operera bort tänder, om det nu är ett alternativ?
Om hon ska behöva slipa för resten av sitt liv känns det ju nästan mer humant att avliva? Tror de vore väldigt traumatiskt för henne att få tänderna filade flera gånger om..
Om man opererar bort framtänderna kommer du behöva hacka höet och pelletsen samt riva grönsakerna. Så det går ju att lösa foderdelen men personligen tycker jag inte att det är ett värdigt kaninliv .
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Har sett en del kaniner som har framtänderna utdragna och ändå levt "värdiga" kaninliv. Bunnypigi på insta bland annat. Vet inte om du följer henne men du kan alltid fråga henne om råd då hon har en massa erfarenhet av ämnet. Gäller det bara framtänderna så vore det nog bättre att dra ut dem framför att åka till veterinären så ofta för slipning. Försäkringen täcker dessutom inte tandproblem. Sen kan ju också fel på framtänderna vara ett resultat av kindtänderna. Har du fått någon tid ännu?
Jag skulle definitivt ha valt att operera bort/dra ut tänder och åtminstone ge det ett försök. Se hur det utvecklar sig och hur det påverkar kaninen.
Såhär ser det ut, riktigt illa alltså.
#10 Tycker egentligen inte häller det verkar som ett riktigt värdigt och bra liv att en kanin ska få leva utan framtänderna..
Att vi inte märkt det tidigare, känns så hemskt dåligt. Och så ska hennes burkompis bli ensam i värsta fall.. fy h*lvette rent utsagt.
Kaniner gillar att gnaga och pyssla runt i hö och detta kan den inte göra utan sina framtänder. Därför tycker jag inte det är ett värdigt kaninliv när man opererar bort framtänderna. Man väljer själv, men det gäller att vara noga med att sätta kaninens behov framför sitt eget ego.
Ser riktigt illa ut på bilden, de kan gå hål på läpp och tunga när det ser ut sådär. Tänderna växer väldigt fort. Har du talat med vet?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jo precis, vill göra det som är bäst för henne och inte för mig själv.
Jo jag vet, det är illa.. Vet sa i princip samma som alla andra, medfött underbett går inte att göra mycket åt, de är slipning eller operation som gäller. Så de vi står inför nu är ifall vi ska åka in och se vad det går att göra åt, eller om vi ska välja att avliva direkt.
Känns inte som att de krävs vet att berätta att hon har underbett, det ser vi ju. Så just därför funderar vi på om vi ska kolla upp de överhuvudtaget och se alternativen eller avliva direkt…
^ svaret var till #14 som alla kanske förstår
Personligen skulle jag nog ha avlivat direkt. Att genomföra en påfrestande operation som gör att kaninen blir begränsad när det kommer till att utföra naturliga behov för att "testa" om den kan leva med det känns inte riktigt försvarbart. Men det här är min personliga åsikt och är ju ingen självklar sanning så att säga så gör det du tycker känns bäst. :)
Jag vill foresla att hora av dig till uppfodaren ocksa och beratta det har, manga uppfodare blir jatte tacksamma av att fa veta vilka linjer som bringat bettfel sa de kan atgarda det.
#17 Jo jag håller med dig, hon kommer att få somna in och sorgligt nog måste vi få tag på en ny kaninhona till Abel som blir ensam kvar efter hennes bortgång..
#18 Jag har hört av mig till uppfödaren och berättat om bettfelet. Mamman är ej i Avel längre pga ålder och hanen är såld men hon skulle meddela det till de nya ägaren av hanen.
1# Jag har en kanin som har haft precis likadana tandproblem som din kanin och jag klippte ner hans tänder två år, och nu är de superfina.
Jag gav honom hårt hästpellets så att han kunde slipa ned sina tänder.
Menar 0#.
#13 Det var ett rejält underbett. När upptäckte du detta? Jag står fast vid att jag själv antingen skulle låta operera bort tänderna eller slipa ner dem, ge det en chans. Tycker många ger upp alldeles för fort och avlivar djur på för lösa grunder, utan att ha försökt åtgärda det på annat vis. Alla skriker avliva men det tycker jag själv är extremt fel. Jag hoppas att du tänker om och inte låter henne somna in utan att ha försökt med andra metoder.
#22 Självklart är det sorgligt att behöva låta sitt djur somna in. Men man måste tänka på djurtes bästa. Kan kaninen leva ett värdigt kaninliv med ett så grovt bettfel? Inte enligt mig. Min kompis hade en kanin som hade bettfel, men det märktes inte förrän efter ca två år. Det var inte alls lika grovt som TS stackars nin. Dem behövde slipa kaninens tänder ca varannan månad. Dem gjorde det själva och inte hos veterinär, så det blev inte så stor grej av det, eller vad man ska säga. Klart man ska försöka bota sitt djur, men just i detta fallet ser jag inte riktigt någon utväg som gynnar kaninen. Den mår nog bäst av att avlivas, tyvärr.
Vad tråkigt, men bra beslut! Vet hur mycket du älskar din lilla kanin <3 Stay strong❤️
Jag förstår att alla har olika åsikter runt detta, och jag respekterar era åsikter. Men jag kan inte finna det i mitt hjärta att tycka att ett liv där hon ska få åka och slipa tänderna regelbundet eller leva utan tänder är ett värdigt liv för henne..
De klarar sig faktiskt förvånansvärt bra utan framtänder. http://rabbit.org/dental-disorders-in-rabbits/ Här har du en bra länk att läsa in dig på :) Tycker bara det är bra att du har så mycket kunskap som möjligt så du vet att du i slutändan gör vad som känns rätt för dig
#25 Mycket klokt.
Veterinärer lär ofta ut hur man klipper/slipar ner tänderna:)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
#27 På vilket vis är det ett mycket klokt beslut? "Behandla andra så som du själv vill bli behandlad", jag antar att det gäller djur också? Om din dotter/son var med om en olycka och blev döv och blind, skulle du då låta henne/honom somna in för att det inte vore ett värdigt "människoliv"?
#29 Det där var väl en jävligt onödig kommentar till någon som måste ta ett jobbigt beslut?
#29 Det är stor skillnad mellan djur och människor.
En döv eller blind klarar sig väldigt bra med sina handikapp, medans djur kanske inte klarar det lika bra.
Det är egoistiskt att låta dom leva utan tänder eller i dom hära J*vla rullstolar som dom har gjort för att "rädda djuren".
Frida
#30 Vad var onödigt? Min jämförelse mellan människor och djur? Det är inget jobbigt beslut enligt mig. Tvärtom är det helt uppenbart vad som är det rätta att göra. #31 Bara för att jag inte ser lika lättvindigt på en kanins liv som du verkar göra så behöver du inte lägga ord i munnen på mig för att du ska kunna inbilla dig att din åsikt är mer berättigad än min. Har inte sagt något om någon rullstol vilket låter helt bisarrt. Vem har sagt att kaninen måste leva utan tänder? Att gå regelbundet till en kunnig veterinär och slipa ner tänderna funkar lika bra.
#29 Det är en väldigt stor skillnad på kaniner och människor! Ofta tar människans ego över djurens bästa.
#32 Okej så vi ska jämföra människor och djur? Då antar jag att du är emot att överhuvud taget ha husdjur i din ägo, att ha kaniner annat än helt frigående och att avla eller kastrera? Något annat vore dubbelmoral.
Jag jämför inte djur och människors sätt att leva, utan rättigheten till ett fortsatt liv trots funktionsnedsättning/funktionshinder, vilket enligt mig är helt självklart. Varför ge upp ett helt liv så fort bara för att det är en kanin? Det är helt befängt för mig hur man ens kan överväga att låta avliva en individ (vare sig ens husdjur eller farmor) för att man stött på en motgång utan att ha försökt lösa situationen på annat sätt, vilket i detta fall inte är omöjligt.
Hade en kanin som vi opererade bort tänderna på, han levde länge, ca 8/9 år. Det var inte medfött dock då han var ca 1½ när det upptäcktes hos vet. Inga tecken på smärta, vart tom gladare efter OP och skuttade mer och gjorde bebis skutt, gissar på att underbettet störde honom, kanske tom var smärtsamt innan, men han levde ett glatt kaninliv kan jag tycka, åt bra, såg frisk ut, drack precis som han skulle, vet koll de första två åren för att se till så att ingenting vart fel i mun på han, helt klart värt det då han levde otroligt länge ❤️
Men det var ju inget lätt beslut heller, det stod emellan att OP eller avliva då vi absolut inte ville åka dit varje månad för nedslipning, men jag tyckte att han kunde få leva och det vart riktigt bra. Det finns många djur som klarar av att leva utan sina tänder och ändå får leva ett värdigt liv, det är ju människan själv som ser till att livet är som bäst för djuret, sällan något som sker automatiskt.
De visade ju för inte så länge sedan, kanske två år sen, en kanin på TV där veterinärerna, tror det var Strömsholms djursjukhus, de drog ut tänderna på kaninen.
Men, det är ju upp till varje ägare själv att bestämma hur man vill göra med djuret.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#35 Alltså ge dig. Det är inte befängt att vilja att en kanin ska få utfärda sina naturliga behov. Vilket den inte kan utan framtänder. Och att slipa tänderna 1-2 ggr/månad är bara onödig stress för kaninen. Så att avliva är klokt. Det finns massor med friska kaniner som behöver ett hem. Acceptera TS val bara! Det är ju inte så att h*n avlivar kaninen för skojs skull. Otroligt respektlöst av dig att uttala dig så mot någon som förlorat sin älskling.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
bs666: alla har olika uppfattningar om vad som är rätt och fel, från ditt perspektiv har du rätt och från vårt har vi rätt. Hur du än gör är röven bak om man säger så😉 Du får gärna se mig som lat och oansvarig för att jag hellre avlivar än har kvar och kanske är jag det, det är upp till var och en att bestämma. Etik och moral är olika för alla vet du!
Personligen tycker jag att TS fattar rätt beslut, styrkekramar!❤️
bs666: Du gör lag för ditt alias, en jäkla massa bs. Helt seriöst, ta och tagga ner.
TS har gjort ett tufft beslut, men det enda rätta.
Ja, vissa veterinärer lär ut att klippa tänderna, men det gör ofta mer skada än nytta. Hade jag sett en av mina kaniner med ett sådant bett, hade jag inte ens behövt överväga avlivning. Det hade skett med en gång. TS gjorde rätt beslut, även ifall en massa människor talar om att ta bort framtänder, slipa tänder varje vecka - nej. Det är aldrig rätt och kommer aldrig att ge kaninen ett värdigt liv.
Och som svar på din fråga:
""Behandla andra så som du själv vill bli behandlad", jag antar att det gäller djur också?Om din dotter/son var med om en olycka och blev döv och blind, skulle du då låta henne/honom somna in för att det inte vore ett värdigt "människoliv"?"
Nu handlar det inte om min sagda dotter/son, utan om en kanin. Ett djur som kommer göra allt de kan för att överleva, för att inte visa smärta. En kanin som kommer få tandemaljen spruken, som kommer ha ont för resten av livet och som kommer lida. En kanin som aldrig kommer kunna gnaga eller äta som en normal kanin och som aldrig kommer få ett 100% liv.
Är det rättvist?
Djuren kan inte tala, dem har ingen röst eller resonering för när det räcker. När dem inte vill ha ont längre eller när det gör för ont. Vi måste vara deras röster.
Men att förmänsliga kaninen och gämföra den med en människa, då har du sänkt din standard min vän.
Jag älskar mina djur som om de vore min familj - vilket dem är.
Men jag skulle aldrig - ALDRIG - utsätta dem för onödigt lidande, vilket en kanin med tänder som den ovan har.
Så våga inte ställa mig mot väggen och skriva ut mig som ett monster för att jag tycker att man ska bespara sina älskade djur ett liv av lidande.
Jag förstår att mitt val väcker känslor - och som sagt respekterar jag allas åsikter. Jag har tänkt i alla banor som går att tänka - Vad är för min skull? Vad är för hennes? Hur mycket kan jag göra Vad känns rätt i hjärtat? Vad kan jag låta henne gå igenom med gott samvete?
Jag älskar Vanessa, min sambo älskar Vanessa och våran kaninhane Abel älskar Vanessa. Det är ett sorgligt beslut, men ett beslut som kommer från en väldigt kärleksfull plats där vi - som familj valt att inte låta henne lida eller få leva ett onaturligt kanin liv.
Alla måste inte hålla med mig, men iallafall förstå att de inte varit ett lätt beslut, och att hon är väldigt väldigt älskad.
#39 Word Rebecca! 👍 #40 Tycker du gjort ett strongt å jätte bra beslut! Önskar fler människor var som du och kunde tänka på djurets bästa och inte sitt egna bästa.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Jag hade en med likadant bett:( jag tog över den från en annan som inte brydde sig alls om kaninen dem visste inte ens att bettet såg ut som det gjorde:( så vi avliva den, ville inte att den skulle lida:)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Strykekramar till dig, Deshasix, du tar ett osjälviskt beslut av kärlek och omtanke, ett sånt beslut kan aldrig vara fel! Har en gång själv tagit samma beslut för en älskad kanintjej (Trixi, så älskad! R.I.P).