Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1615 ggr
axa
0

Är halmen dålig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna vilja veta om denna halmen är dålig eller inte. Helt ny inköpt men upptäckte direkt svarta och gröngrå fläckar på den.

axa
0
axa
0
axa
0

Bilden vill inte komma upp, testar igen.

axa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sista försöket ;-)

wille_wille
0

Skulle inte säga att det är något fel på den. Om det har varit en blöt sommar eller sen skörd av halmen brukar den kunna bli lite prickig men sålänge den inte är möglig bör det inte vara några problem att använda den 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

axa
0

#5 Okej, men de svarta fläckarna tros inte kunna vara mögel då?

wille_wille
0

#6 Jag tycker inte det ser ut som mögel. Vi har använt prickig halm till våra kaniner och höns utan problem, dock har vi lantraskaniner. Vet inte vad du har för raser eller om de skulle vara känsliga mot sånt men jag tror inte det.

axa
0

# Okej, är osäker för jag har inte kanin utan gerbiler, gick ut med frågan i de forum jag tänkte skulle vara kunnigast på frågan. Men jag vet inte om jag vågar ge dom, kanske ska prata med försäljaren innan och se vad de har att säga?

wille_wille
0

Okej, ingen aning om du kan ha det till gerbiler eller inte.

När jag googlade "gerbiler halm" kom det upp några som inte tyckte man skulle ha halm till gerbiler pga. att halm oftast är besprutat och kan irritera gerbilens nos.

Har du testat att lägga ut på gerbiler iFokus också?

axa
0

#9 Vad konstigt, det har jag aldrig hört. De har aldrig blivit irriterade av halm och får endast halm att gnaga ned, inte till att bädda med. 

Jag har lagt ut frågan på kanin, ridsport och gerbil iFokus.

wille_wille
0

#10 Om det brukar fungera så borde det inte vara några problem bara för att den är lite prickig. Dock har jag ingen som helst koll på gerbiler så du kanske ska vänta tills någon mer kunnig har sagt vad h*n tycker innan du lägger i det…

Marsvinsmamman
0

En mängd olika svampangrepp och rostangrepp och kan ge prickar och fläckar på halmen. En del kan vara ofarliga medan en del kan vara hälsovådliga, men utan att analysera halmen vet man inte säkert vilket angrepp det är frågan om. Är det en butik du köpt från så är det ju lätt att reklamera. Är det en bonde du köpt av så lär denne säga att "det inte är något farligt". Men som sagt, utan hygienanalys kan man inte säga säkert. Och att skicka på analys tror jag inte din leverantör gör på din begäran. Lättare då att hitta en annan försäljare.

Själv avstår jag från all halm och hö med synliga angrepp eller dålig lukt. Jag är såpass allergisk att jag blir dålig av redan en liten mängd sporer.

axa
0

Men i inlägg #15 så ser ju halmen ut som min, prickig och väldigt gul. Så då kanske min halm inte är dålig trots allt?

http://kanin.ifokus.se/discussions/521a11d68e0e7424bf000bb5-hur-ser-halm-ut-egentligen