Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hÀlsa-och-skötsel
LĂ€st 1501 ggr
Nikki&Trixie!
2

AkutđŸ˜­đŸ˜±

VĂ„ran kanin Sockan (född 2 december 2014) har plötsligt blivit gul och klibbig runt nosen och har bĂ„de hickat och nyser ibland. Idag Pep hon och nös 😔 nu mĂ„ste jag fĂ„ veta om hon Ă€r förkyld eller nĂ„t 😁 och om det Ă€r nĂ„t man ska undvika sĂ„ att det inte blir vĂ€rre. Vi kan inte ta henne till vet för vi har inte rĂ„d 😭🐰 SNÄLLA HJÄLP

| Instagram : @kaninen_trixie|

| Mail : mimisdotter@gmail.com |

Azeman86
5

Ni borde verkligen ta henne till veterinÀren sÄ snabbt som möjligt.

SjöstjÀrna
4

Åk till en veterinĂ€r som erbjuder avbetalning om ni inte kan betala hela beloppet direkt.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet â€ïž"

Karmatarerskanise
7

Det Àr emot lagen att inte gÄ till veterinÀr om djuret behöver det.

VildaVittra
10

#1 och #2 Springer ni till akuten varje gÄng ni nyser?

TS, har kaninen svÄrt att andas?

Hur förberedd Àr du egentligen för krig, arbetslöshet, brÀnder eller sjukdom? LÀs mer pÄ Prepping iFokus

VildaVittra
12

#3 Nej, det Ă€r emot lagen att inte VÅRDA djur som behöver det. VĂ„rden kan ges av en lekman, dĂ€remot fĂ„r man inte göra vad som helst utan utbildning.

Hur förberedd Àr du egentligen för krig, arbetslöshet, brÀnder eller sjukdom? LÀs mer pÄ Prepping iFokus

Karmatarerskanise
4

#5 StÀlla diagnos. Menar du att en lekman kan göra detta nÀr man frÄgar pÄ ett forum?

VildaVittra
5

#6 Om kaninen ens Ă€r sjuk. Det Ă€r avsevĂ€rt vanligare att det Ă€r pga dĂ„ligt och dammigt underlag/halm/hö. 

Men visst, kÀnner man för att slÀnga ut flera tusen utan att felsöka sjÀlv innan genom att anvÀnda sin hjÀrnkapacitet, sÄ kan man ju göra det.

Karmatarerskanise
1

#7 Ser tvÀrt om att det Àr att anvÀnda sin hjÀrnkapasitet dÄ man rÄdfrÄgar en veterinÀr som Àr utbildad. Och nej, det behöver inte kosta flera tusen. Om man Àr klok nog att försÀkra.

Karmatarerskanise
3

Och har man inte rÄd med veterinÀr ska man inte ha djur. Risken att ens djur behöver veterinÀrvÄrd nÄgon gÄng Àr stor.

VildaVittra
2

#8 Och hur ska denna veterinĂ€r kunna se hur burmiljön Ă€r? đŸ˜ƒ

Vet du vad det Ă€r för veckodag och vet du att det finns nĂ„got som heter sjĂ€lvrisk? Sedan Ă€r det ett antal avgifter som inte tĂ€cks av försĂ€kringen. 

Och man kan gott ha sÀllskapsdjur Àven utan pengar, för hemmaslakt kostar ingenting.

Karmatarerskanise
3

#10 Ja, om man nu vill slakta ett djur som hade kunnat leva lĂ€nge till med veterinĂ€rvĂ„rd. Är bara oansvarigt.

Vet du vad det Àr för dag imorgon?

Nej, men djurets Àgare kan förhoppningsvis prata.

VildaVittra
7

#11 Är köttdjursuppfödare oansvariga? Är fiskare som drar upp fisk oansvariga?  De hade kunnat leva mĂ„nga Ă„r till, finns fiskarter som blir över 100 Ă„r gamla. Vad i din "logik" gör att en sĂ€llskapskanin har högre vĂ€rde Ă€n ett köttdjur? 

Och under de timmarna som Àr fram tills imorgon sÄ anvÀnder man inte hjÀrnkapaciteten om man felsöker sjÀlv? Vad tror du min frÄga till TS hade för syfte? Och TS kan inte frÄga pÄ en sajt dÀr vi Àr flera erfarna uppfödare? För Àr det underlaget och TS stÀdar bort det ikvÀll, finns det en god chans att kaninen Àr symptomfri imorgon.

Karmatarerskanise
6

#12 Föder man upp köttdjur Àr det meningen att dom ska slaktas. Som du sÀkert förstÄr vill de flesta med sÀllskapsdjur inte slakta sina djur i onödan om de kan leva lÀngre.

SÄ ja, det Àr oansvarigt att köpa husdjur om man inte har rÄd med vet. Det Àr min Äsikt. Och vi kommer aldrig komma överens.

Saaara
4

LÄter som luftvÀgsinflamation. Tycker du ska ringa och rÄdfrÄga ev. Boka tid imorgon. Om det Àr luftvÀgsinflamation sÄ fÄr du antibiotika utskrivet och fÄr ge kaninen i 10 dagar om jag inte minns fel. Om ni har ont om pengar sÄ leta upp en billig veterinÀr sÄ kanske det inte gÄr pÄ mer Àn 500 spÀnn för en undersökning samt medecin.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

VildaVittra
8

#13 SĂ„ ett djurs vĂ€rde avgörs av syftet? đŸ€” Föds fiskar upp vilt i haven med syftet att slaktas? Sedan skrev du faktiskt djur, inte sĂ€llskapsdjur, om man nu ska anmĂ€rka pĂ„ syftningarna. 

Nej, vi kommer inte komma överens, för jag respekterar alla djur och anser dem alla ha samma vÀrde. Jag vill ocksÄ hjÀlpa Àgare som ber om rÄd, istÀllet för att försöka spela tuff genom att citera lagar som inte ens finns, för nÀr man Àr ledsen och orolig för sitt djur Àr det inte otrevligt bemötande man behöver, för det fÄr bara Àgarna att logga ut och i slutÀnden sÄ stÄr djuret utan hjÀlp.

Azeman86
2

#4 Nyser nej. Men nu sÄ nös ju inte denna kanin bara och jag blev orolig över "plötsligt blivit gul och klibbig runt nosen". Ett djur som har blivit gul Àr aldrig bra.

Karmatarerskanise
3

#15 Jag har inte sagt nÄgot om att visa djur Àr vÀrda mer. Det Àr bara du som pratar om det. Trodde det var underförstÄtt att vi pratade om sÀllskapsdjur.

Och fniss. "Spelar tuff". Trevlig du Àr.

Och nej, jag citerade ingenting. Om ett djur behöver veterinÀrvÄrd ska man ta den till veterinÀr. Annars vanvprdar man djuret.

VildaVittra
3

#16 Gult damm frÄn hö osv kan fastna i sekret.

VildaVittra
5

#17 Du skrev att det var oansvarigt att avliva djur, sedan Ă€ndrar du till sĂ€llskapsdjur och nu kan du inte ens se att du sjĂ€lv sĂ€rskiljer dom med deras vĂ€rde? Ja, det var intressant. 

Tack, ja jag Àr trevlig. Och ja, du citerade lagar du inte ens lÀst.

Karmatarerskanise
3

#19 Oansvarigt om det beror pĂ„ att man inte har RÅD med vĂ„rd. Vrid inte pĂ„ det jag skriver och sluta lĂ€gg in vĂ€rderingar som jag aldrig uttryckt.

Och nej, det Àr inte trevligt att pÄstÄ att nÄgon spelar tuff, att pÄstÄ saker nÄgon annan inte skrivit eller pÄstÄ att man citerat nÄgot nÀr sÄ inte Àr fallet.

VildaVittra
5

#20 Hur Àr det oansvarigt att sjÀlv avliva djur som lider, nÀr en hemmaslakt innebÀr mindre lidande för djuret Àn avlivning hos veterinÀr?

PĂ„stod du att det var olagligt att inte gĂ„ till veterinĂ€ren? Är det trevligt att pĂ„stĂ„ nĂ„got sĂ„dant till ett barn nĂ€r sĂ„ inte Ă€r fallet?

Karmatarerskanise
6

Om ts Àr ett barn Àr djuret förÀldrarnas ansvar.

Jag finner det alltid oansvarigt att i onödan döda djur. Som du ser har jag gÄng pÄ gÄng pratat om djur som kan leva vidare efter vÄrd, inte om avlivning.

Köttdjur anvÀnds till nÄgot. En död familjekanin som kunde levt ett gott liv medvÄrd som avlivas pga pengabrist. Tja. Behöver nog inte upprepa mer.

Nikki&Trixie!
9

Vad pratar ni om? VadĂ„ kött, det hĂ€r Ă€r ett husdjur!! 😠👿😡 Och vi ska ta henne till vet imorn, oavsett om vi har rĂ„d eller inte 😔

| Instagram : @kaninen_trixie|

| Mail : mimisdotter@gmail.com |

Karmatarerskanise
4

#23 Vad bra :) hoppas kaninen blir frisk!

Smultrondraken70
5

Lycka till med lilla Sockan! HĂ„ller tummarna att det gĂ„r bra oavsett om du tar henne till vet eller inte. HĂ„ll bara koll sĂ„ att hon Ă€ter, dricker och bajsar! Slutar hon Ă€ta sĂ„ börja stödmata direkt. Har du inte critical care hemma, kan du krossa pellets och blanda med vatten och försöka fĂ„ i henne med spruta i munnen. DĂ„ fĂ„r hon i sig bĂ„de vĂ€tska och mat. En kanin mĂ„ste hela tiden ha foder i matsmĂ€ltningssystemet, annars blir den akut dĂ„lig i magen. Hon mĂ„ste ha i sig nĂ„t i magen minst var 3:e till 4:e timme, sĂ„ hĂ„ll koll att hon Ă€ter. Tvekar du, sĂ„ pytsa i henne lite för sĂ€kerhets skull. Är hon inte bĂ€ttre i morgon skulle jag ringa vet och rĂ„dfrĂ„ga/alternativt boka akuttid beroende pĂ„ vad dom sĂ€ger. Lycka till och berĂ€tta gĂ€rna hur det gick!

VildaVittra
1

#22 Du vet alltsÄ inte att köttdjur inte alls anvÀnds till nÄgot om de Àr sjuka. Intressant.

Karmatarerskanise
4

#26 Som du kan lÀsa Àr ts inte intresserad av den diskussionen.

Smultrondraken70
5

Nu fÄr ni ge er! Stötta TS istÀllet om ni ska skriva i hennes trÄd!

Karmatarerskanise
2

#28 ni?

Som du kanske ser har jag avslutat den skrivit att jag hoppas kaninen blir bra.