Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 932 ggr
Erjasj
0

Vad är lagom?

Hej! 

Jag har precis adopterat 2 supermysiga kaniner och googlar nästan varje dag på vad jag ge dem för mat och vad jag inte ska ge. Det finns mycket bra info om just vad man får och inte får ge och så står det att man inte ska ge så mycket och variera lite….. Men vad är då lagom mycket att ge? Vad är för mycket?

Fridaaaa
0

Beror på kaninerna och vilket foder.
Bra hö är allra viktigast (inte skithösorterna som finns i matbutikerna, på ö&b och såna ställen, dvs t.ex inte dogman).

Helst inte foder med högre fetthalt än 3%. Inga blandningar.
Jag ger mina 0,5 dl 2-3 dagar/vecka. Räcker 🙂 Vissa ger inte alls.

Mina får grönsaker 1-4 ggr/vecka: Bladgrönsaker, broccoli persilja broccoli t.ex 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
0

Fri tillgång på grovfoder, som hö, kvistar, gräs och sedan kraftfoder om de behöver, vilket långt ifrån alla kaniner gör. Kraftfoder måste inte utgöras av pellets, utan man kan blanda ihop det själv. 

Grönsaker osv ger man mer som godis (dvs om de får pellets, annars ingår de i kraftfodret man blandar själv), exempelvis när man rensar/skalar sina egna grönsaker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Erjasj
0

Ja, hö har jag gott om då jag har häst (jag kollar extra noga och ger inte hösilage) :) 

Men jag tänkte på grönsaker, hur mycket persilja, palsternacka m.m. kan man ge? Är så himla rädd att ge för mycket så vill kolla med ni som kan :)

VildaVittra
1

#3 Det går inte att svara på, mer än att du ska hålla koll på hullet och se till att kaninen även äter mycket grovfoder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus