Gillar inte hö
Hej! Har två dvärgvädurskaniner. Den ena äter allt hö som jag ger, verkar inte spela någon roll vilken sort (kastrerad hona). Den andra (kastrerad hane 8 månader) är oerhört kräsen, river mest ut allt, men hittar väl några enstaka strån som faller honom i smaken ( dom bor inte ihop eftersom honan spöar upp honom). Utöver fri tillgång till hö får han en halv dl pellets per dag. I stort sett inget annat ( jo lite grenar då). Han måste ju äta hö!? Tänderna är kollade två gånger, hos två olika veterinärer, sista gången hos en smådjursexpert (han kollade med nåt instrument långt in i munnen, och Bosse stackarn (ninpojken) tyckte det var riktigt läskigt. Tänderna såg fina och helt normala ut, inga bettfel som han kunde se. Jag har prövat igenom säkert 10 olika sorts hö, även från bonde ( det som jag köpte av uppfödaren) men inget verkar han gilla. Han är pigg och glad för övrigt, men lite mager och kantig. Han har satinrexpäls om det nu spelar någon roll. Jag har föresten prövat ånga höet, blanda med äpple, morot etc men det hjälper inte. Någon som har något tips?? förslag på nåt oemotståndligt gott hö? Vanligt gräs älskar han , men nu är det ju vinter, Oxbows Grass Hay ratar han dock också. Just nu har jag hela familjens klädkammare fullt med olika sorters hö, som endast honan glatt äter. Jag blir helt vansinnig på detta och är jätteorolig för kaninpojken som är den absolut goaste och mest sociala kanin jag haft! Tar tacksamt emot alla tips?!!

Dra ner på pelletsen. Till bara 2 msk så kanske han äter hö. Han blir nog mätt på bara pelletsen :)
Byt hö
Dra inte ner för mycket på Pellets! Nu när det är vinter så behöver kaninen mera mat för att hålla värmen, så man kan ge obegränsat med mat!
Tag bort pelletsen helt ett tag, när han blir hungrig så kommer höet smaka. Min angora var likadan och nu älskar han hö.
En annan sak du kan prova är att grodda havre, som faktiskt är ett gräs det också och då ge istället för pelletsen.
http://hallbarlivsstil.ifokus.se/discussions/5299023f8e0e745b4a004636-fodder-grodda-gront-till-kaninerna?519c61888e0e747df9000366-1
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack för era svar!
Min hane var likadan och då tog jag bort pelletsen helt samt snålade rejält med grönsakerna så han "tvingades" äta hö. Learn the hard way så att säga haha.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Pellets är godis och ska inte finnas i överflöd. Kaniner lever på hö och vatten i naturen, där finns inget pellets. Bara försäljningsknep, fråga din vet. :-)

#7 finns inget hö i naturen. Hö är torkat gräs som människan producerar.
Jag har bytt till hö som är tänkt till hästar det älskar min kanin
När min kanin inte åt hö så tog jag bort pelletsen och allt annat och han åt inte ändå så han blev riktigt, riktigt svag, han hängde bara när jag tog upp honom på min födelsedag. Så att ta bort all pellets kan inte alltid vara bra 🤫
#10 Hur var den kaninens tandstatus? För kan kaninen inte tugga ordentligt, så är pellets lättare att få i sig.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#11 Han hade bra tänder men han hade bott i stallet några veckor, blivit bortskämd med massa pellets och de bytte in höet så det var blött och äckligt, så därför åt han inget hö. När han kom hem var hans bajs konstigt så jag gav bara hö men då blev han så svag. Det löste sig till slut dock, han dog inte pga det.
Har prövat ta bort pelletsen men han blir snabbt för mager. Äter inte mer hö för det. Har satinrexpäls och uppfödaren sa att han behöver en halv dl pellets per dag eftersom pälsen enligt henne tar protein..?sista veterinären som kollade tänderna sa att han sannolikt är en kanin som är liten i maten och inte så förtjust i just hö..gräs vräker han i sig på sommaren. Jag vet inte jag, vad jag ska tro.. har som tur är ett matvrak till kanin också (hona) som älskar hö och glatt äter alla sorter han ratat.. Tack för era svar och gott nytt år!
#13 Jag har angora och det går alldeles utmärkt utan pellets, så det uppfödaren sa stämmer inte.
Ok, tyckte själv det lät skumt! Noraniki70
Hade en jättekanin han åt extremt lite hö av någon anledning och kunde inte heller ta bort pellets får då magrade han av och åt inte heller mer pellets.
inte läst hela tråden men har du testat att byta hö? kollat kindtänderna?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, testat en massa olika sorter. Tänderna är kollade av två olika veterinärer, även innersta kindtänderna, såg bra ut.
#17 Ok hmm ja det är ju inte bra att han inte äter hö, måste han ju ha för tänderna och magen. Det hjälper ju inte pellets någonting :/
Han äter lite hö.. men alldeles för lite tycker jag…väljer noga vilka strån han tar, kan dock vara både mjuka o hårda han väljer, mest river han ut allt..hade tänkt att han ska få flytta i hop med honan som också är kastrerad, en del äter ju bättre med sällskap, vi trodde det skulle funka, men hux flux bara så åkte han på värsta stryket av henne, så de fick flytta isär igen. Han är galet sällskapssjuk.. tror han känner sig ensam, skulle kanske äta mer med en kompis….?
Dra ner på pelletsen eller ta bort det helt, byt hö så att du köper från en bonde med bra kvalité (eller från hästägare) och ge inte massa grönsaker/gosaker osv. Hö från djuraffären är inte bra hö och jag tycker att du bör envisas med hö av gott kvalite. Alla mina kaniner äter idag hö, vilket de inte gjorde för två år sedan. Nu har vi väldoftande hö med kraftiga strån som vi köper av en hästägare och vi ger de bara en viss mängd cuni complete pellets. Vi ser även till att de alltid har fräscht hö både i Hage och i buren och deras bajs ser verkligen bra ut.
Det är viktigt att kaninen äter hö, så var envis med det. En kanin bör inte svälta sig själv om den har tillgång till bra hö, så ge inte efter förrän du verkligen ärligt försökt med att ta bort pelletsen.
Ok, jag beställer höet på nätet eller köper hos veterinären, bara Oxbows höer, varierar mellan olika sorter men mest Western Timothy, då det finns i stora påsar. Dyrt men det bästa jag kunnat hitta hittills.. Någon här som känner till någon bonde i Stockholmstrakten som säljer bra hö? Testar gärna det också!
Iaemi, hur mycket pellets ger du dina kaniner per dag i förhållande till vikt? Jag har också cuni, han som inte gillar hö får en halv dl per dag, och väger 1400 cirka.
#21 Hö importerat från USA? Det mest besprutade land som finns. Vissa Granngården saluför hö i småbal inne på foderavdelningen för lantbrukets djur (alltså inte höet på småjurshyllorna) det är svenskt, så ring och hör om din närmaste butik har det.

Köp från bonde! Färskt och bra hö.
Köper man hos bonde måste man dock kolla noga så det inte dammar, är fräscht och fint, kan skilja sig en hel del.

#25 hö dammar alltid litegrann för allt bös som är i. Man får leta reda på en bra bonde som kör analyserat hö.
#26 Ja lite kommer man aldrig ifrån men självklart syftade jag på mer än vad det "ska".
Ja om man ändå hade kunnat hitta det. Jag har aldrig köpt analyserat hö (hopplöst här) men fungerat bra i alla år ändå, fräsht bra hö. Och analyserat betyder ju inte bra hö heller om värderna inte är bra 🙂

#27 hästägare som man är så har jag analyserat hö. Värdena beror ju på hur man själv vill ha det :) Man kan ju analysera själv också. Om man är beredd på att betala typ 200 kr.
#28 Analys kostar betydligt mer än 200 kr, redan kollat, kostar över 600 kr där jag kollade.

#28 va?! :o Beror kanske på vart man skickar det. Jag har alltid gått ihop med flera då blir det billigare. Man kan ju samla några som har kanin och analysera.
#30 Ja jag har inga som jag känner här i närheten som skickar på analys eller liknande :/ så tja ganska kört.
(Har mejlat min närmaste Granngården om hö i småbal) men undrar ändå om det finns någon som bor i Stockholmstrakten och köper hö direkt från bonde? Vill gärna ha tips?.
Granngården har svarat att de inte säljer hö på bal, bara det plastförpackade. Ni i Stockholmstrakten, vad ger ni för hö till era kaniner? Oxbow finns ekologiskt obesprutat också.
#33 Kollat på blocket?
#33 Men varför importera gräs från USA överhuvudtaget? Det är ju inte som att det inte finns här. Blir bara tokig på inköparna, inte dig. 😈
Vart i Sthlm bor du`?
Bor i söderförort (Skärholmen) och har bil så det mesta går att lösa..skulle såklart vilja köpa svenskt direkt från bonde! Har prövat olika från djuraffär men hittar inget som känns aptitligt. Köpte till slut från där jag har min veterinär (Roslagstulls Djurklinik), dom har bara Oxbow. Dyrt!
Bor i söderförort (Skärholmen) och har bil så det mesta går att lösa..skulle såklart vilja köpa svenskt direkt från bonde! Har prövat olika från djuraffär men hittar inget som känns aptitligt. Köpte till slut från där jag har min veterinär (Roslagstulls Djurklinik), dom har bara Oxbow. Dyrt!
#34 nej har inte kollat blocket, tycker det är så himla svårt att veta vad som är bra hö till kaninerna…men tack för tipset, ska kolla!
#0 Har du höet i höhäck eller på golvet? Vaktar en hermelin som inte heller åt hö men då provade jag att lägga höet ovanpå halmen och då åt hon det ist.
Älskar kaniner 
#38 Jag har hittat mitt hö genom blocket, man kan ju åka och kolla det innan man köper 🙂
Har du plats för en storbal, så lades den här annonsen in idag: http://www.blocket.se/stockholm/Hosilage__ho_och_halm_av_hogst_kvalite_55663060.htm?ca=11&w=1
De brukar ligga om man räknar högt på 2,5-3 kr per kilo, så en bal blir cirka 600 kr, men då har du hö för ett bra tag framåt. Och du kommer mycket billigare undan än Oxbow. Hö går ju att använda istället för halm och strö när det blir gammalt, så man behöver inte slänga det som blir över.
Äldre annons, men i småbal, kan vara värt att höra efter i alla fall. http://www.blocket.se/stockholm/Ho_smabal_57380345.htm?ca=11&w=1

Är ju bara att ta kontakt med en ridskola dom brukar kunna sälja lite hö.
#39 har det i höhäck, och även i en hundmatsskål av keramik. Han verkar föredra skålen. Han river också ut en massa från höhäcken och sen gräver han runt i det och luktar för att se om han gillar nåt… Tack för alla tips?! Ska kolla blocket! Hur tycker ni höet ska vara för att vara bra till just kaninerna, om jag åker o kollar? Jag vet att det ska vara torrt, lukta gott, inte mögelprickar eller direkt damma, men förövrigt?
Helst grovt och grönt 🙂
Älskar kaniner 
Tack för svaret!
Vill bara berätta att jag ÄNTLIGEN fått tag på hö som vår hane äter med frisk aptit!Jag följde rådet jag fick av er här och sökte på blocket. Hittade en bonde med hästar som jag köpte två småbalar av, och tro det eller ej, men magra kräsna ninen äter hö så det står härliga till! han har till och med lyckats gå upp lite i vikt på i stort sett enbart hö:) Tack alla som svarade!
Vad bra att det löste sig!
Jag har haft kaniner i över 30 år, nästan bara dvärgvädurar. På senare århar jag börjat med pälsslagen satin och rex och jag kan bara konstatera att de har helt andra kroppar, framför allt de med satinpäls! De är ofta väldigt kantiga och verkar inte kunna bli tjocka, inte som vanliga dvärgvädurar i alla fall, som man alltid måste hålla kort när det gäller maten!
Men hö måste de äta förstås. Som VildaVittra blir jag prickig vid tanken på att det importeras hö. Sorgligt, vi har så bra hö i Sverige! Det som sänker kvalitén mest är att det är förpackat samt lagringstiden. Så man kan ju tänka sig…
Jag kör sällan analyserat hö, men är stenhård med att det ska vara fräscht, grönt och lukta gott. Då är det ett bra hö! Sen har jag ju med tiden skaffat mig ett par bönder som jag litar på att de alltid har bra hö😃.
#47 Ninisen är alltså nationalist och ville ha hederlig svensk husmanskost. 😎
#48 Inte bara prickig, det gnistrar om mig bara av tanken på det. 😈
Ja, jag är så otroligt glad! Höet ger dom till dressyrhästarna, luktade jättegott, mycket olika växter i, inte så grönt som jag är van vid från de importerade höerna, men ninerna är helt galna i det! #48 ja precis så är vår satinrexhane, mager, kantig, verkar inte kunna gå upp i vikt, men är rasande pigg och glad! Värsta farten!