Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1223 ggr
[hattifnatten]
0

Ok burmått?

Jag håller på och "bygger om" hos kaninerna.    

Buren blir 320x100x58 cm.   Plus en övervåning med ramp på ca 90x40x50 cm.  

Vet redan vad lagen säger, men det måttet är på tok för litet enligt mig, så jag vill ha eran åsikt :-)   Är det tillräckligt?   Kaninerna som ska bo där är två holländare.

Evelina!
1

Jag tycker det är helt ok mått! Kör på!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[hattifnatten]
0

Tack!

MarHai
3

60 cm är minsta måttet till holländare.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Fridaaaa
1

Som #3 säger måste höjden vara minst 60 cm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[hattifnatten]
0

Ja,  fast  det gäller från 15 juli 2019.

Fridaaaa
0

#5 Jo fast varför inte göra bra höjd direkt så slipper du ändra sen? =) Mest bara en tanke

iWontBite
2

Onödigt att bygga en bur två centimeter för liten och sedan behöva bygga nytt kanske? Men det är som du säger, du kan göra så.
Är det övervåningen som får måtten 90x40x50 cm? För det är kortaste sidan i buren som gäller när man kollar 60cm, det vill säga att den buren skulle inte bli godkänd vid en inspektion med den övervåningen hur fånigt det än verkar. Du skulle säkert kunna få en dispens hos jordbruksverket om du sökte för det men.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[hattifnatten]
0

#7   Ja, det är övervåningen som har de måtten.   Men då kan jag ju i så fall skippa övervåningen om det är så att resten av buren inte blir godkänd pga den.

[höstlöv]
0

#8 om undervåningen har en godkänd yta (även på höjden) så kan du har en mindre yta på övervåningen, det spelar ingen roll eftersom kaninerna redan har nödvändiga mått för att kunna röra sig och din bur är alltså laglig. Då måste de dock alltid kunna vara i undervåningen såklart :)

iWontBite
1

#9 Nej det har de inte, minsta längd är minsta längd och har inget med kvadratmetrar att göra. Jag var i kontakt med jordbruksverket om en liknande sak när buren i sig hade "rundade" hörn, och de hörnbitarna mätte bara 40cm. Buren i sig var mer än stor nog, så ägaren fick en dispens hemskickad på posten efter att vi pratade med jb, men den var alltså inte godkänd innan det. Det är en märklig sideffekt av minsta-längd regeln.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Fridaaaa
0

#9 Inte om undervåningen räknas som Hage på vintern, då måste överdelen ha minst godkända mått.

[höstlöv]
0

# 11 nej det stämmer såklart, men om undervåningen är upphöjd och i laglig storlek så kan hon ha en övervåning som är mindre om de alltid kan vara i den nedre delen :) Om hon har buren inne behöver ju inte undervåningen vara upphöjd heller :)
#10 om detta ovan stämmer så ska det vara ok eftersom buren har rätt längder på både bredd, längd och höjd ( om hon bygger lite högre) vilket betyder att övervåningen kan ses som extra yta eftersom de redan har en våning med rätt mått.

Fridaaaa
0

#12 Ja jag har inte sagt något annat heller xD