Sätta ihop kaniner
Nu har jag fått veta att jag kommer att behålla kaninen som jag har vaktat i ett år nu. Hon är nu ett och ett halvt år ungefär och väldigt grinig mot människor. Dock verkar hon väldigt förtjust i en av mina katter tyvärr är katten livrädd för henne och flyr om hon kommer för nära. Men nu till min fråga, jag har nu funderat på om man skulle kunna sätta ihop henne med en kastrerad hane. Hur tror ni det skulle gå? Och bör hanen vara äldre eller yngre än hon? Går det att sätta ihop henne med en hane som har bott själv förut eller bör man försöka hitta en som är van att bo med andra kaniner?
Jättebra fråga.. jag har ingen aning

kaniner är som vi människor, vi har olika personligheter och olika åsikte och tankar. Därför är det OMÖJLIGT att säga att två kaniner kommer komma överenns, lika omöjligt som att säga att 2 människor kommer komma överens ;) Skulle jag vara du skulle jag skriva kontrakt så att du kan låna hanen för att se i några veckor om det funkar så att du kan lämna tillbaka honom om det inte fungerar.

Mina honor kom verkligen inte överrens i början, och de skulle aldrig kunna trivas att bo tillsammans i samma bur, eftersom de är helt olika. Myran är bossig och vill hela tiden visa att hon är mattes bäbis och hon blir lätt svartsjuk om jag gosar med Bella.
Men de kan vara ute och skutta tillsammans på golvet/i soffan om jag håller uppsikt på dem!

Okey, då en annan fråga jag kom på om man ska ha två kaniner i samma bur hur stor bör buren då vara?
När jag hade min dvärgvädur och teddylöwen ihop så bodde de i en 120X60 bur, men de kunde springa fritt i hela rummet oxå. Det funkade jättebra.
Nu om några veckor så ska jag få hem två kaningungar (flickor)som förmodligen blir ganska stora (pappa fransk vädur, mamman korsning på runt fyra kilo) som förhoppningsvis ska få bo med min dvärgvädur. Jag har en bur som är 200X80 och en bur som är 120X60, tanken är att de ska få röra sig fritt mellan dessa burar samt löst i rummet.
Håller med ovan :)
- Mvh Emma

Om man nu har en kanin som text bott själv i fyra år borde inte de vara svårare att sätta ihop honom med en annan kanin än en som bara bott själv i ett år eller bara några månader?
Eller tror ni inte de spelar någon roll?