Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 731 ggr
StrikensKaniner
0

Hjälp !! Bajs

Jag har fått hem en kanin som har antagligen haft problem med magen men visar inget nu. Han har varit hos mig en vecka och har inte velat hålla på för mycket med honom så han kan vänja sig. nu märkte jag att han har gammal (Bajs) fast i rumpan som en stor klump som täcker det mesta som testiklar osv. hur ska jag gör för att få bort det har försökt med det mesta. finns det något medel? eller ska man försöka få bort det med ljummet vatten? han är väldigt matt i pälsen kan det vara för att han inte mått bra tro?

fridelfina
0

När sånt händer här brukar vi duscha vår kanin med ljummet vatten i baken, och ha en liten handuk som tvättlapp att gnugga försiktigt med när det börjar lösa upp sig. För att det ska funka behöver han stå på en handduk under tiden så det inte är halkigt för honom. Är vattnet bra tempererat står han kvar tills vi kunnat tvätta rent honom.

Och ja, pälsen är nog matt för att han inte mått så bra. Det blir nog bättre snart om han får bra mat och du sköter om honom rätt!

StrikensKaniner
0

Tack för tipset, ska testa det i morgon :)

mimmi2107
0

jag hade förut en kanin som också fick det så ibland, (hon åt allt hon kunde). men vi tog en trasa med ljumet vatten på och tog bort allt skit

Krus_grus
0

När du fått honom ren är det viktigt att undvika att han får det igen. Dra ner på torrfodret o börja ge honom kvistar, grönsaker och sånt :) (fri tillgång på hö är ju en självklarhet)

taxidriver142
1

Jag brukar spola upp lite ljummet vatten i handfatet. Sen sätter jag ner min kanin med baken i vattnet så löser det upp sig på några minuter. Därefter torkar jag ordentligt!

StrikensKaniner
0

Tack för alla tips?, nu är han ren och har blivit väldigt sällskaps sjuk :) Han tycket det va så skönt så han somnade :P