Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1079 ggr
Dame
0

Bajsig rumpa

Hej!

Min kastrerade hane Stampe är så bajsig i rumpan. 

Jag vet inte hur gammal han är, har köpt honom från djurskyddet och haft honom i drygt ett år. Dvärgvädur, väger ca 1,9 kg. Han bor i hop med en lejonhuvad hona, i ett "vedskjul på ca 3 kvm och tillgång till utehage dagtid på kanske 7 kvm. 

De har såklart fri tillgång till hö och vatten. Jag hämtade nytt hö hos grannen som har hästar och kor för nån vecka sen. Men de har fått från samma ställe tidigare. Ganska grovt hö, men de verkar gilla det mycket. 

För knappt ett år sen upptäcktes nåt i ögat. Veterinären visste inte, såg ut som en varkula. Ögat har blivit mindre. Har pratat med vet om det igen och hon har sett honom några gånger. Så länge han är pigg och glad och äter så får han hänga med! 

Han är go och vill gärna kela och gosa, då låter han massor:-)

Men, det ska väl sägas att vi borde gosa mer. De får ju tillsyn 3-4 gånger om dagen och vi gosar lite av och till. Därför vet jag inte precis när han blev lös i magen. Har bara sett små kulor (de bajsar överallt i buren *trött*). Men hans rumpa…usch. Intorkat bajs och jag har nu kammat och försökt torka med varmt vatten och bomull. Men det är svårt att få bort och det verkar fylla på sig varje dag. 

Ska självklart följa råden att bara ge hö och vatten, men när min andra kanin var superdålig med diarre så gav jag lite proviva, för de goda bakteriernas skull. Så det har han fått lite. Men han är inte påverkat i allmäntillståndet öht. Kastar sig över maten! (ingen pellets från imorgon).

Men vågar jag ta in honom och riktigt tvätta under vattenkranen? Det är ju så kallt ute och det är ju svårt att få torrt på kort tid? Men får jag inte rent känns det som att det kan bli sårigt. 

Det var långt, men vill att ni får en bakgrund.

Tjeja
0

Oj ingen har svarat än.. Hoppas någon gör det snart i alla fall så Dame får lite hjälp och råd. :) Själv vet jag inte vad som är bra. Kanske Stampe behöver få bli en inne-kanin under sina sista gyllen år/månader?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Lollo 97]
0

Det där med bajset i rumpan kan bero på många saker.

Hade en kanin som blev så två gånger tror jag. Försökte klippa bort det mesta första gången. Andra gången hade hon väldigt mycket. Försökte klippa bort det men det gick som det gick. På kvällen blev hon dålig så vi tog henne till verandan och la henne på bordet. Hon började sedan krampa ett ex antal gånger. Efter 1 timma eller 2 så dog hon. Det var hemskt att se.

Så råder kanske att kolla på KANINMAGAZINET - allt om kaniner!   

eller råd fråga veterinär om det. Kan vara förstoppning eller något.

Dame
0

Är inte så bekymrad om varför egentligen. Frågan är mest om jag vågar duscha rumpan nu när det är kallt ute.

[Lollo 97]
0

Råder dig att inte duscha rumpan ute iaf. Om du har möjlighet att ta in honom en stund och tvätta med tvättlapp eller liknande så vore det bättre ;)

Dame
0

Jag ska självklart göra det inne. Tvättlapp räcker inte. Måste blöta upp för det ska släppa. Funderar på att när det är gjort bädda i kattburen m varma handdukar så får han sitta ute i den så ha torkar utan att sitta på spånet i buren. Då kan han ju inte bli för varm.

Scorpio97
1

När jag hade kanin för flera år sedan, så fick min hane också bajs i rumpan precis som din. Berodde dock på dålig kost, kan erkänna att jag hade väldigt dålig koll. 

I alla fall, så brukade vi då ta in honom i källaren och tvätta. Klippte bort det värsta sen fick man ta varmvatten på resten. Torkade så klart så gott det gick, sen lade vi lite extra halm/hö i uteburen så han kunde bädda ner sig. Var aldrig något problem, dock gjorde vi det aldrig när det var riktigt kallt. Så det borde gå bra att ta in honom och tvätta, så länge det inte är jättekallt ute. 

Är han överviktig..? Har sett flera andra som har haft samma problem, och då har det oftast gällt lite kraftigare kaniner som inte riktigt når. Kan vara bra att tänka på.

//Jessie

Dame
0

Tack för Svar Scorpio97.

Ja, överviktig…tyckte han blev mager i somras. Men nu har han som en "volang" bak när han sitter…men jag känner revbenen väl. 

De får en del grönsaker. Får dra ner på det. Äter Stampe pellets från Granngården. Mkt glad i mat;-) Men sitter ju inte heller i en liten bur utan har stor yta att röra sig på om han vill. Bara inne utrymmet är ju 2,5 m att skutta fram och åter på.  Och kompis på det. 

Men visst kan det vara möjligt att han inte helt når. Dessutom…svårt att veta men jag funderar ibland på om han är lite "dement". Hör lite dåligt, ser ju inte på ena ögat. Han kanske är mkt äldre än vad vi tror.

Dame
1

Nu är han fin i rumpen igen. In under kranen, ljummet vatten och lite kattschampoo. Han var så snäll så. Så fick han och kompisen sitta i kattburen några timmar så han torkade till. Nu är han jätteglad och mkt kramvänligare igen! Luktar ju inte illa heller.