Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 767 ggr
fsigge
0

Bunny kanindröm pellets

Jag såg ett foder på zooplus.se om ett nytt foder( från tyskland gissar jag på) och det verkade inte så dumt. Inget spannmål, mycket örter.

Jag tyckte att det såg bättre ut än oxbow som många tycker är världens bästa pelletssort. Är det någon här inne som har provat detta foder? Det vore intressant at höra vad ni tycker om fodret.

Länk till pelletset: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/bunny/473986#more

Frida

djurkillen
1

Kaniner klarar sig bra utan pellets med hö, grönsaker och grenar. När jag ger pellets använder jag rabbfor.

[hattifnatten]
1

Tycker det var rätt dyrt…   Vad är det som är så speciellt att det motiverar det höga priset (72 kr/kg)?     Hö räcker långt.    Jag ger mina hö. grenar och en mindre mängd Edel pellets, 10 kr/kg.   Grönsaker ibland. 

De har bra hull, är pigga och har glansig päls.

fsigge
0

Jag gillar att lägga pengar på min kaniner och att dom ska ha det bästa. Jag tycker att det är viktigt med ett bra foder med bra värden, så att man inte ger ett jättedåligt pellets men mycket grenar.

Frida

[hattifnatten]
0

Jag gillar bara att lägga pengar på saker som är värda sitt pris.   Nä, ingen rekommenderar väl att ge ett "jättedåligt" pellets.  Den viktigaste födan är hö, pellets är tillskott, som inte ens alla kaniner behöver.   Det jag undrar är vad som är så mycket bättre med detta foder istället för att ge hö och annat pellets?   :)

fsigge
0

#4 Jag ville ju bara veta vad folk tyckte om fodret.

Detta pelletset innehåller inget spannmål som är kaniner inte äter naturligt och som är dålit för dom. Carrier t.ex som är ett billigt foder innehåller 51% (!!!) spannmål och det tycker jag inte är bra att ge än om man inte ger mycket.

Frida

[hattifnatten]
0

Och jag undrade bara vad som motiverade det höga priset…

Just Carrier är kanske inte att rekommendera,  nej, men det finns annat bra pellets till bra priser.

Marsvinsmamman
0

Jag har testat fodret Kanindröm. Det har ett riktigt bra innehåll och luktar väldigt gott, men alla mina kaniner vägrar äta det. Även marsvinen ratar det. Pelletsbitarna är väldigt stora, så kaninen måste liksom gnaga på en pellets, gnaga bitar från den. 

Dyrt blir det kanske eftersom det endast innehåller örter och gräs, och det är säkerligen dyrare att få fram och processa än de vanliga pelletsingredienserna lucern och spannmål. Oxbows kaninpellets  ligger i samma prisklass, liksom flera andra, så jag tycker inte man kan säga att Kanindröm är exceptionellt dyrt på något sätt.

fsigge
0

#7 tack för ditt svar! Nu har jag börjat bli lite mer sugen på Jr Farm Grainless pellets. Det är ju ett spannmålsfritt pellets, men en aning billigare?

Frida