Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1999 ggr
aleelo
0

Några kaninfrågor! :)

Har några frågor som jag skulle uppskatta om ni svarade på! :)

1. Hur ofta är ni med era kaniner på vintern? (är ute med dem/gosa med dem)

2. Vanligt att man är mer med sin kanin på sommaren? Pga att det är jättekallt (-20) utomhus, eller är det bara jag?

3. När jag är ute med min kanin (i koppel) brukar han typ hoppa upp i luften och rycka med bakre delen av sin kropp. Vet ej hur jag ska förklara, men kan vara att han springer runt jättemycket, gräver jättesnabbt sen hoppar upp i luften och rycker med bakre delen av sin kropp

4. Hur ofta storstädar ni buren? (byter hö etc) 

5. Är det vanligt att kaninerna gör lite motstånd när man ska ta upp dem, men när man väl har dem  i famnen är dem hur gosiga som helst? :)

Tacksam för svar!

Kaninernasbästa
0

1.jag är minst 2 ggr men oftast mkt mer. Runt typ 1-2 h varje dag. 2.man är mer med kaninen på sommaren, ja 3. Skulle tro att han gör glädjeskutt, alltså att han trivs 4. Jag byter hö varje dag och städar varje vecka och typ varannan/ var tredje en riktigt stor städning 5. Jag skulle Tro att det är ganska vanligt. Hedda gör det ibland typ men inte så ofta och molly är lite svår att fånga

Idakarrlsson
0

1. Varje dag. Dem ska ju endå ut och rastas varje dag :) 2.Det blir ju såklart lättare när det är varmare ute. Det kan väl bli skillnad. 3. Förstår inte riktigt vad du menar haha :) 4.Beror väl på om din kanin går på låda eller ej. Skulle storstäda (städa ut allt underlag osv) minst 1ggr men som sagt så är det olika om kaninen går på låda eller ej. Byta hö? Kaninen ska alltid ha fri tillgång till hö. Om det finns nedtrampat/nedkissat/smutsigt hö i buren tar jag bort det direkt. 5. Ingen kanin gillar väl automatiskt att bli uppbärda. Går oftast träna bort :) Hoppas du fått lite svar även fast jag inte riktigt förstod 3:an :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Facie
0

1 Lika mycket sommar och vinter, dvs flera timmar om dagen. Dock är han innekanin men skulle aldrig kunna tänka mig att ha honom ute.

3. Kanin får glädjeryck, den tycker det är roligt och trivs.

4. Varje dag!

5. Säkerligen.

Pretty wise //

[hattifnatten]
0

1.  Minst 2 gånger/dag på vardagar.  Men på helgerna kan det ju bli mer.  Kylan är inte direkt ett hinder, men ihållande regn är inte så kul för varken mig eller kaninerna att vara ute i, då sitter de helst och myser med varandra i bodelen. 

2. Ja, man är ju ute mycket mer överlag på sommaren.   Mina kaniner får även vara lösa inomhus ibland under sommaren.

3. Förstår tyvärr inte frågan…

4. Fyller på hö 2 gånger/dag, städar en gång i veckan ungefär. 

5.  Ja, det är väl rätt vanligt.   Har bara en kanin som alltid låter sig lyftas upp utan att röra en fena, de andra verkar tycka själva upplyftet är en aning obehagligt, även om de inte sticker iväg eller sprattlar, så märker man på dem att det är lite otrevligt.

pernillaoscarsson
1

1. På vintern brukar jag inte direkt umgås med kaninerna eftersom de är ute och jag hatar kyla. Dock släpper jag ut dem så ofta vädret tillåter och då jag är hemma. Då är de ute mellan 1-6 timmar beroende på veckodag. Självklart kelar jag med dem också men inte lika mycket som på sommaren.

2. På somrarna är kaninerna ute halva dagen var i princip. Då sitter jag med ute i hagen, hoppar och kelar med dem. Det blir ju automatiskt mer kel under det varma halvåret än det kalla. Dels för att de är varmare och dels för att det är ljusare längre.

3. Om du menar att det är normalt så är det så. Det kan betyda att den gör glädjeskutt eller att den vill para sig. Hade en hane som alltid i samband med det du skriver skulle para sig med allt och ingenting ;)

4. Det beror på hur skitig den är. Ju mer kaninerna är ute desto mer sällan storstädar jag. Annars försöker jag tömma i alla fall halva buren (delen där höet och kisslådan är) en gång i veckan.

5. Vissa kaniner gillar inte att bli upplyfta men trivs bra i famnen så det är inte heller någonting ovanligt.