Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 385 ggr
SagaoAlfred
0

Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Elsa har varit lös i magen i några veckor nu, å det blir inte bättre.
Hon åt Lottie pellets innan hon kom hit, å även de första veckorna då hon var här, sedan började jag blanda ut det med stampe å sen har hon haft det. Men ja, då blev hon lös i magen.
Så nu för en vecka sen köpte jag lottie igen, å blandade ut med stampe för att se ifall det skulle bli bättre, men det har det inte blivit.
Vad kan jag göra för att hon ska bli bra i magen igen?
Hon är inte lös hela tiden å sådär, hon bajsar många kulor också lixom, men nån gång per dag kommer det lösbajs också ;/

Jag vet att man bara ska ge hö & vatten då dom är lös i magen, men eftersom Elsa har 5 ungar som även dom äter pellets, så vet jag inte hur jag ska lösa det.

Någon som har något bra tips??
Å jag har för mig att jag har läst att kokt ris är bra mot nått, men jag kommer inte riktigt på vad. Var det mot lös mage eller nått annat? ;)

twinnie
0

Det bästa är alltid att ta bort pelletsen helt och bara äta hö. :)

Noa-Nisse
0

ge endast lottie, utan att blanda ut det ?

hin kanske är allergisk mot något som finns i stampe ?

Medarbetare på Hundar.ifokus

SagaoAlfred
0

#1 Jo, jag vet det. Men som jag skrev så har hon ju 5 ungar, som äter pellets. Så det är svårt att bara ta bort det helt..

#2 Hmms.. ja. Kanske. Jag kan ju testa..

twinnie
0

#3 Just det .. Läste lite slarvigt ;) Men ge henne mer hö. Se till att hon får i sig mycket hö ;)

SagaoAlfred
0

#4 Haha! Jaa, jag gör mitt bästa ;) Dom äter ju som galningar, så nu idag är första dagen jag inte har fyllt på mat sen imorse, så nu är det bara en massa hö i buren som dom äter på! :D
Sen får dom pellets ikväll igen istället!

ciss
0

Ifall du ändå vill ge ungarna pellets, så kan du stänga in Elsa i buren och ge ungarna pellets utanför.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

SagaoAlfred
0

#6 Jaa. Fast ungarna är inte rumsrena, å dom kissar å bajsar alltid då dom äter så det känns lite jobbigt ;)

Men dom fick pellets runt 12 eller nått, vet inte när det var uppätet. Men sen nu är det tomt, men dom får inte nytt förns ikväll innan jag går å lägger mig, utan bara hö!

Ingen som vet vad ris är bra mot? ;)

ciss
0

Kokt ris som fått svalna är bra för magen. Engla var lös i magen när hon var en bebis & då fick hon ris. Funkade rätt bra, hon mådde bra någon dag senare. Vet inte om det berodde på riset eller nått annat, men det är värt att testa :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Tina-A
0

Kokt ris ska vara bra mot lösa magar.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KvirrZ
0

Man kan ju alltid pröva iaf :)

- Mvh Emma