Skaffa kompis?
Nu när min lilla Charlie är kastrerad & 9-10 månader och med tanke på att jag jobbar nästa varje dag & familjen tvingar ut mig på grejer, ska jag skaffa en kompis till honom? Och i så fall, vilket kön är bäst & borde det vara av samma ras & kanske släkt om de känner igen honom?
Vi skaffade en tjejkompis till vår kille. De sattes ihop för ca 2 veckor sedan och bästaste kompisar. Ligger alltid tätt tätt ihop och tvättar varandra, hoppar och skuttar tillsammans. Ångrar inte en sekund att vi skaffade en till kanin.
Vi tog en av samma ras (Löwen) Killen är född mars -13 och tjejen juli -13
Killen kastrerades innan vi satte ihop dom.
Lycka till.
Samma uppfödare är en fördel då de har samma " grundlukt", som jag förstått det. Vi har kastrerad hane ihop med hona, även hon kastrerad. Det går bra nu, men funkade inte innan hon kastrerades eftersom hon jagade hanen, och var allmänt otrevlig mot honom, och även mot oss (morrig o vaktig). Nu går det bra och de är kompisar! (och hon har blivit en jättego kanin utan en massa stökiga hormoner). Jag har samma situation som du beskriver med familj och jobb, och det känns bra att kaninerna har varandra.
Det går bra med att kaninerna är från olika uppfödare och är olika raser. Dock kan man tyvärr inte veta om kaninerna kommer att passa bra ihop eller inte oavsett om dem är samma ras eller inte :)
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
Jag fick en kastrerad hankanin på prov med löfte om att få lämna tillbaka honom om de inte funkade. Hade en hona sen tidigare och de trivs jättebra ihop tack o lov. Hade inte varit så kul att lämna tillbaka honom. Man fäster sig ju snabbt..
Så jag skulle nog tipsa om att hitta nån att testa som du annars kan få lämna tillbaka.. Verkar finnas en hel del ensamma kaniner som folk tröttnat på så det borde ju inte va några problem
Och när jag skaffat en kompis, vilket är bästa sättet att introducera den till Charlie?
Vänta först i ett par veckor efter kastreringen så att alla hans hormoner försvunnit.
Sen, ett sätt många rekommenderar är att låta de bo i olika burar tätt intill varandra så att de kan se och känna lukt av varandra, låt de bo så i ett par veckor. Sen kan du låta de gå ihop på ett neutralt ställe där ingen vart, stort utrymme med många gömställen, sen är det bara att vänta. Förmodligen kommer de nafsa varandra, rida på varandra och jaga runt vilket ser jätteläskigt ut (enligt mig) men de gör bara upp rangordningen. Sära inte på de om de bara smånafsar osv, men om de tar stora hårda bett så någon börjar blöda - sära på de då. Det är viktigt att inte sära på de i onödan för då måste då börja om på nytt med rangordningen nästa gång de träffas.
:)
Det har gått en tid sen kastreringen så förhoppningsvis funkar det. Sen får jag väl vänta till när jag har semester från jobbet & om familjen kan lämna mig ifred då, så kan jag köpa fler kanin-grejer till hans kompis. Men vilket kön är lättast? Alla säger 'absolut ingen hane'.
#7 Två hanar går nästan aldrig ihop, eftersom dem börjar slåss. Skaffa en hona, så kommer det säkert gå bra. Dem trivs oftast ihop, men allt hänger på personkemin mellan kaninerna. :)
Vi skaffade en hona till vår kastrerade hane.
Vi hade deras burar bredvid varandras och hagar utanför med kompostgaller emellan under 4 veckor. Sedan tog vi bort honans bur, satte in hennes höhäck, matskål och hennes vattenflaska samt hennes "snuttefilt" i hanens bur. Och så tog vi bort kompostgallret och de släpptes ihop. Gick hur bra som helst, inget nafsande, jagande eller liknande. De är hur goa som helst ihop. Ligger tätt tätt tillsammans, slickar varandra och trivs utmärkt.
Lycka tll