Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 903 ggr
YlvisPylvis
0

Magproblem!

Vår kanin har problem med magen. Sambon var på Roslagstull(hann inte dit och vi fick en tid precis innan de stängde) där han fick smärtstillande massage etc, fick med mediciner att ge imorgon och Critical care men han missade liksom att få veta när och hur mkt vi ska ge. Han tror inte vi skulle ge ner medicin förrens imorn men är inte säker…. Någon som vet? Eftersom de stängde strax efter han var där kunde vi inte ringa. Kaninen har kissat men fortfarande inte bajsat. Jag har gett två sprutor(6ml) CC. Ska jag fortsätta ge det med jämna mellanrum inatt? Snälla, tips? och råd! Tack

Smultrondraken70
0

Vad har er kanin för magproblem? Nu är inte jag nån veterinär, och det enda magproblem jag varit med om när det gäller kanin är trumsjuka (typ mag- och tarmsystemet stannar och det börjar packas gas (vår kanin slutade äta o bajsa). Vi gav CC cirka var 3-4 e timme, dygnet runt (kommer inte ihåg exakt hur mycket, tror vi blandade ca en matsked torrt pulver per kilo kroppsvikt med 1,5 delar vatten), vi gav smärtstillande (vetergesic) en gång per dygn, magmassage och minifomdroppar flera gånger per dag. Ett annat tillfälle när vi gav smärtstillande var när honan kastrerades och vi gav då också smärtstillande en gång per dygn, precis som med den andra kaninen med trumsjukan. Men som sagt var, jag är ingen veterinär. Pröva ring till Bagarmossens djursjukhus, jag tror de har dygnet runt öppet. Lycka till, och hoppas ninen kryar på sig!

YlvisPylvis
0

#1 Tack! Han är förstoppad. Vi har oxå fått minifom men jag är osäker på hur tätt man kan ge det . Han har precis bajsat lite och suttit och mumsat på hö en stund. Men han behöver få ut mkt mer!

Smultrondraken70
0

Kollar vårt gamla recept och där står det angående Minifom : "ge ca 5 droppar flera gånger om dagen, minst 2-3 gånger per dygn" Tror vi gav Minifom droppar innan vi gav CC de flesta gånger så det blev nog 4-5 gånger per dygn.

Smultrondraken70
0

Jag skulle om jag var du gå upp och mata i natt också så det inte går längre än 4 timmar emellan.

YlvisPylvis
0

Jag har gett minifom och CC nu igen. Försöker ge om två timmar igen. Det jobbiga är att detta är en kanin som verkligen avskyr att man håller fast honom. Lindar i handduk men det är en kamp att få in honom i den… Väl i handduken så går det bra. Vi kämpar på i natt och hoppas på lite mer pluttar!

Smultrondraken70
0

Mår din kanin bättre? (Ett tips? som ni kanske redan prövat) men vi brukar göra så att redan innan vi "tar fast" kaninen så ser vi till att den inte ser nåt, håll för ögonen med handen, alternativt lägg en handduk över huvudet. Sedan håller vi för ögonen under hela "processen" (hand eller handduk). Våra blir otroligt mycket lugnare då "ser man inget så har man ingenstans att fly".

YlvisPylvis
0

Hej! Tack! Ja det är lite bättre iallafall :-) han började bajsa lite och äta hö under natten. Han är verkligen inte bra än men jag hoppas att det går åt rätt håll iallafall. Jag brukar lägga ena handen över ögonen när jag ska ta upp honom, det hjälper verkligen. Nu äter han lite hö igen :-) och jag gav en liten pellets förut som han åt! Tom pellets har han annars oxå vägrat. Usch, det är inte kul när de är sjuka :-(

Smultrondraken70
0

Nä verkligen inte! Jätteskönt att han är bättre!

YlvisPylvis
0

#8 Idag mår han bra! Vi har kunnat sluta medicinera! :-) Hoppas det håller i sig, men han känns som vanligt igen!

Smultrondraken70
0

Åh vad skönt! :) lycka till fortsättningsvis!