Får jag?
På Filippas härstamtavla så står det att hon är japantecknad. Men hon är ju vitscheck? Kan jag ändra det på hennes härstam då? Det får man väll… ?
// Jeka :)
Eller är det fel?
Hon kanske är vit sheck som uppfödaren säger?
#2 ?
Nej, Filippa är inte japantecknad. Hon är svartbrokad(kanske vitscheck men det syns egentligen inte utanpå kaninen).
- Mvh Emma
Tyckte inte heller hon såg ut som en japantecknad kanin :)
På hennes härstam stog det att hon var japantecknad. Det vet jag att hon värkligen inte ! Blir så förvirrad då alla säger olika :S Var är hon för teckning. ? Svart brokad eller vit schecka. Hennes föräldrar var sckeckar
#7 Hon är svart brokad till teckning men man måste kolla hennes gener eller se färgerna på de andra ungarna i kullen för att se om hon är vitscheck. 25% av ungarna av den parningen blir vitscheckar.
- Mvh Emma
#8 Okej. Alla ungar var vit/svarta. Fast Filippa var den enda som hade rans på ryggen
Men får jag ändra härstammen?

Kännetecken för just vitscheckar brukar vara att de inte har en hel scheckteckning. En hel scheckteckning innehåller några fläckar på sidorna, en ål som sträcker sig över hela ryggen och ner till svansen och även färgade öron och lite fläckar i ansiktet. Det finns ju tre olika scheckteckningar, så det är svårt att säga exakt hur benämningen "Scheck" ska se ut.
Står det bara att föräldrarna är "Scheck"? För antagligen är de då brokade, och brokat+brokat ger vitscheckar. Så det finns en chans att Filippa är vitscheck, men det går somsagt inte att se med blotta ögat.
Svartbrokad är hon :)
Jeka jag trodde du mena att det stog vit sheck och att du skulle ändra till japantecknad XD
#11 Aha ;) okej :) Kan jag ändra det på stammen? Strycka över japantecknad och skriva svartbrokad?
#12 haha ;) Tänkte väll x)

Jag vet faktiskt inte om man får ändra i härstamingsbeviset..
du kanske kan ringa till uppfödaren och se om du får hennes godkännande till att ändra?

#13 Jag vet inte, tror inte det .. Men prata med hennes uppfödare?
Joo, jag kan försöka få tag i uppfödaren :)