Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1971 ggr
fsigge
0

Galler under sängen

Jag hade tänkt att ha mina kaniner frigående i ett stort rum i källare som också ska bli mitt rum. Jag vill helst inte att de springer under sängen och kissar.

Vad kan man ha för galler att ha runt sängen. Kompostgaller känns lite jobbiga och klumpiga, så jag undrade om det finns mindre galler?

Frida

crystalguurl
0

Kanske kan köpa minknät och klippa till? :) Eller kanske kompostgaller som ni kan klippa till i rätt höjd?

fsigge
0

#1 Jag hade också funderingen om att klippa till kompostgaller, men jag är så radd att det ska bli vassa kanter:(

Frida

tlover
0

#2 Gör trälister som du fäster nätet i så slipper du känna av de vassa kanterna.

l'm back

fsigge
0

#3 Jag är inte så bra på namn på saker och sånt, så hur ser en trälist ut?☺️

Frida

fsigge
0

#5 Hur ska man sätta fast den? 🤔

Frida

tlover
0

#6 Häftklammor, hästskospik, en vanlig böjd spik eller buntband kan man använda.

För att det hela ska bli stadigt bör man göra listerna som en ram och då använder man skruv el spik i hörnen.

l'm back

Dors1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Innan så hade vi två st hamstrar så vi köpte ett sån minigaller till dom som dom kunde leka i, och vi sparade dessa så nu när jag hade min kanin inomhus så satte jag upp det precis vid sängkanten så dom inte kunde springa under :D Supersmidigt!

jennywiktorsson
0

Sån minihage har jag till mina ökenråttor också, och det var en bra idé! Varje del är 23×33cm, och det är 8 delar. En Hage kanske inte räcker men jag har för mig att de är relativt billiga på djuraffären. Annars kanske man skulle kunna klippa till minknät och sätta fast den vassa sidan på insidan av sängen med häftpistol eller liknande? Eller spänna upp tyg mellan sängbenen? Du hittar nog något sätt som passar bra för dig, hoppas jag varit till hjälp!

jennywiktorsson
0

Om man inte vill häfta fast tyget kan man kanske skaffa självhäftande kardborreband och sätta på benen och tyget.

fsigge
0

#10 ja, det var en bra ide! Tack för all hjälp jag fick. Det blir nog att fixa till kompostgaller och sätta någonting på den vassa kanten:)

Frida

crystalguurl
0

Bra att du löste sig, det var kul att vara till hjälp :)

[Melbun]
0

Jag hade nog varit mest orolig över att kaninen inte ska vara i sängen än under. Jag har min lös ett rum och han älskar att sova under sängen (som ingen dock använder). Den är rätt hög så det blir ett perfekt ställe för honom att gömma sig. De föredrar ju oftast att kissa på mjukt material, typ som din säng och inte under den x) Dessutom kommer den att ha mycket av din doft i så då finns risken att de vill markera just där. Min kanin kan dessutom utan större problem hoppa en 70-80cm så jag har fått plocka bort en hel del möbler och mitt keyboard som han hoppade på. Nu vet jag ju inte direkt hur du har tänkt att inreda eller hur det ska se ut men värt att tänka på :)

Frosstis
0

Åh, haft dessa problem i ett par år nu. Jag vill inte heller att mina kaniner ska gå under sängen, dels för jag har grejer där, dels för jag har sladdar de kan bita på. 

Så jag klippte till kompostgaller och satte upp med silvertejp, det blev vassa kanter och jag hade massa rivmärken på mina ben hela tiden, tills jag bytte ut kompostgallret mot kartong att sätta där (mamma tog hem från sitt jobb en rulle med kartong). De satte jag också upp med silvertejp. Men min kanin vill så gärna gå under sängen så han sliter och biter och drar i kartongen, vilket är huuur jobbigt som helst, så igår satte jag tillbaka kompostgallret där han brukar dra. Det är hur jobbigt som helst! Och dessutom måste man byta silvertejpen rätt ofta för de åker av. Asjobbigt D: Vet inte hur jag ska göra. Får en ny säng nästa månad, vet inte riktigt om man kan komma under den, hoppas inte det, för så som jag har det nu är inte hållbart.

Cindy S
1

Sänglådor? Jag har från IKEA(gimse?) och det kan kanske fungera.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Kaninernasbästa
0

Aa, sänglådor. Då får man både förvar och skydd :) håller med #15

[thildaaaa]
0

Usch jag har samma problem… jag har en sladd under sängen som plasten är avtuggad på längs med hela sladden(ett under att den fortfarande funkar) har silvertejpat den men han gör sitt bästa ändå… jag har haft kompostgaller men då blir det så svårt å lägga sig i sängen… kanske är de där hamstergallrerna en ide… ^^ kartong skulle nog min kille käka upp på en dag ^^

[Melbun]
0

hehe du kanske ska byta den sladden innan hela huset brinner upp….. eller typ ha sladdskydd på xD

[thildaaaa]
1

Äsch vi har ju jordfelsbrytare… och well nu är den död…