Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1062 ggr
emma071
0

Förkyld?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 
Min lilla Ymona har idag haft konstiga ljud för sig, typ som att hon knaprar på hårdbröd hela tiden.
Sen så har hon snorat rätt mycket och det ser ut som att hon har nå skit i snoret..ungefär som att hon har stoppat huvudet i en jordhög.
Sen har hon nysit till några gånger.

Äter och dricker som hon ska och avföringen ser ut precis som vanligt!

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

emma071
0

Bilden är inte från idag

emma071
0

puff…

emma071
0

Veterinär trodde på förstoppning då hon inte kissat å bajsat på ett dygn och bad mig ge henne mmessmör. ..

[RC1393]
0

Messmör ska du inte ge, ge paraffinolja och se till så att hon rör på sig. Får hon inte igång magen snart kan det bli allvarligt. 

Gällande snorandet så skulle jag avvakta, men blir hon inte bättre på en vecka så skulle jag åka in eftersom snor och nysningar kan indikera sjukdomar som kan vara alltifrån ofarliga till dödliga.

emma071
0

#4 ja, än har det inte kommit ut någonting, fast hon äter och dricker bra :/  jag har puttat runt henne på golvet så att hon fått röra sig lite, med det verkar inte heller hjälpa, avvaktar lite till annars får jag ringa veterinären igen. 
kan man ge plommon till kanin ? eller är det för känsligt kanske?

[RC1393]
1

#5 Plommon ska man absolut inte ge eftersom det är giftiga för kanin även i liten mängd. Minns just nu inte vad ämnet heter men alla kärnfrukter innehåller detta som, som sagt, är giftigt (även för människor, men i större mängd). 

Färsk ananasjuice (alltså direkt från en ananas och inte konserverad) hjälper också mot förstoppning. Jag har även gett lösgörande för människomagar (fast liten dos) till kanin efter rekommendation av kunnig veterinär, och det har gått bra.

emma071
0

#6 okej hade det för mig , hon har fött igång på magen nu, inte helt men på rätt väg, kommit ut ca 10-15 kluttar som ser fina ut och äter och dricker så jag hoppas det är på väg åt rätt håll! :)

[RC1393]
1

#7 Härligt! 

Kom förresten på vad syran heter, blåsyra eller vätecyanid. Ser att min egen förkylning ställer till det här i hjärnan, stenfrukter heter de ju givetvis😛

emma071
0

# hehe ja, fast idag har hon knappt ätit :/ ska ringa till veterinären imorgon bitti!