Lås utomhus?
Jag håller ju på att bygga en ny bur och funderar därför på vad jag ska ha för lås på den. En utomhusbur alltså så jag vill gärna kunna låsa. På andra buren har jag hänglås men det funkar ju sådär då det regnar ner i dem och sedan fryser det och nu har de börjat rosta oxå. Finns det några andra lås som är mer praktiska? Har funderat lite på att bara ha ett cykellås av något slag så själva låshålet kan vara neråt så det inte regnar ner i det…
Hur vågar man ha lås på kaninburarna 😕
Men ett vanligt hänglås har väl nyckelhålet neråt, eller?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Menar du att du ska låsa det för att undvika att folk tar sig in i buren eller för att den säkert ska vara stängd?
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Det finns hänglås för blöta miljöer. http://www.brandsakra.se/nyheter-och-erbjudanden/manadens-erbjudande/abus-hanglas-marin-70-ib45
#1 "Hur vågar man ha lås på kaninburarna"
Hur menar du?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Skulle aldrig våga ha lås på kaninburarna ifall något skulle hända. Brand, storm eller vad som helst som är fara för livet. Tror knappast man hinner fippla med nycklar, om inte annat tar det mycket längre tid. Förstår om man har det för att hålla tvåbenta borta men då tror jag att det finns annat man kan hitta på istället. Nej, jag kan inte ge något exempel just nu då jag aldrig varit med om det och har aldrig haft hänglås på någon kaninbur.
Medarbetare på Djurfoto
#4 Det är större risk för tjuvar och rovdjur än för stormar osv. Men vad man kan göra är att ha en hagalundsnyckel inom räckhåll men ej inom synhåll för tvåbenta rovdjur.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har 3 lås, då ingången till hagen är en dörr. Längst ner är det en hasp, i mitten ett hänglås och högst upp en till hasp 🙂
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Jag har skjutregel, tycker det är bra ;)
#2 och för mig som fått kaniner utsläppta flera gånger är frågan snarare hur man INTE vågar ha lås på burarna.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Låser alltid burarna då de bor ute på somrarna. Man tänker olika, men jag kan inte komma på några "naturfenomen" i detta land, som är så rackarns snabba och farliga att man inte hinner få upp ett lås. Tvåbenta varelser är absolut farligast enligt min bedömning.
Jag har kodlås nu så då regnar det ju rakt ner i dem.. Och jag undrar om inte vanliga med nyckel oxå skulle frysa? :S
#1 Jag är faktiskt inte speciellt rädd för att det skulle storma eller börja brinna, isf är det ju troligtvis någon som satt eld på buren med vilje.. Men jag vill inte att vem som helst ska kunna komma och öppna och göra dem någon skada. Givetvis kan man inte skydda dem mot allt men lite mer får de nog anstränga sig än att bara gå förbi och lyfta av en hasp..
#3 Det låset verkar ju jättebra! Inte nåt vidare snyggt men det ser ju ut att funka utomhus mycket bättre än dem jag har. Hade ju helst velat ha kodlås eftersom det är lite enklare men jag kan ju ha nyckeln gömd nånstans istället så blir det ju inte heller så omständligt.
Alla har vi olika syn på det där och man gör vad man själv tycker är bäst helt enkelt!
Medarbetare på Djurfoto
Om man behöver lås på burarna beror ju jättemycket på vart man bor, jag behöver det inte där jag bor just nu då jag bor typ mitt i en skog med vettiga grannar, men där jag bodde förut blev jag bestulen på kaniner och flera blev utsläppta etc etc, där burade jag bokstavligen IN burarna och låste med hänglås.
Jag tror det är vettigt att investera i bra hänglås och sedan skydda dem så mycket som möjligt från väta, kanske knyta en plastpåse runt låset och sedan alltid ha en tändare med sig när man går ut om man behöver elda lite på nyckeln. Var noggrann med att smörja låset med låsolja också då och då så tror jag att du klarar vintern bra.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#11 Kan tänka mig att det beror lite på hur man bor.. Hade jag bott mitt ute i ingenstans hade det nog inte känts lika viktigt men nu bor jag i villaområde och jag vet att det finns många konstiga människor så då vill man ju göra vad man kan för att förhindra att det skulle hända nåt..