"Lös" i magen
Då var det dags igen, en av kaninerna är lite lös i magen. Pluttarna liksom sitter ihop så jättelöst är det inte.
Har inte ändrat hennes mat något men hon var ute i hagen i ungefär 6-7 timmar i söndags då jag var tvungen att fixa hennes bur som gick sönder i stormen. Hon var bra i magen då och även på måndagen, igår såg jag att det inte var som det skulle och idag var det mycket "lösare". Kan det ha varit något i hagen som fått henne att bli lite dålig i magen? Ser nämligen ingenting annat än gräs. Finns det något jag kan göra? Hon dricker och äter det jag ger henne (lite pellets och grönsaker. Har gett henne annanasjuice också.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
#1 Förstår inte?
Medarbetare på Djurfoto
Fast, bajsar de nattbajs hela tiden - dygnet runt? 🤔 Jag tror faktiskt att jag ser skillnad på nattbajs och "lösare vanligt"-bajs haha. Det finns liksom inget annat än små pluttar som sitter ihop, lite "kletigt".
Medarbetare på Djurfoto
Min gör blindtarmsbajs hela tiden i princip. Jag brukar som vanligt när kaninen har Konstigt bajs? bara ge hö ett tag tills det går över. Så länge kaninen äter som vanligt och bajsar så är det ju lugnt även om det är lite konstigt. Det brukar bli "löst" när man gett för mycket godis typ morötter osv, men det tror jag du vet om. X) Ananasjuice brukar väl ges när kaninen är förstoppad? o,o Testa att bara ge hö någon dag framöver :)
Har aldrig sett det innan på henne så jag är bara lite fundersam. Förstår ju att "nattbajset" är vanligt och att det kan komma några gånger om dagen men detta lösare är det enda som ligger i buren just nu.
Men då får hon endast hö, även om hon kommer hata mig i all framtid .. matvrak som hon är 
Veterinärer och andra kaninägare har sagt att annanasjuice kan även användas när de är lösa i magen :) Har gjort det tidigare men då när det varit ännu lösare och det har fungerat!
Medarbetare på Djurfoto
Jättevanligt att de blir lösa i magen av gräs när de inte är vana. Däremot borde det inträffat fortare isåfall.. inte flera dagar 🤐
Hon har problem med magen lite då och då som jag förstod det? Vad ger du henne för pellets och vad för grönsaker? Hur gammal är hon?
Hon är inte dubbelbrokad? Alltså fläckig med två fläckiga föräldrar.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Detta var en annan kanin, var lite otydlig. Så hon har inte varit dålig i magen innan! Men jag ger svenska foder, djur&natur och grönsaker ges inte speciellt ofta men när det händer så brukar det bli sallad, tomat och gurka i en otroligt liten mängd. Vet inte hur gammal hon är men runt ett år och lite till.
Hon kommer från ett hem där barnen tröttnade och jag antar att hon kommer från en djuraffär så tyvärr kan jag inte säga vad som ligger bakom henne. Fläckig är hon iallafall! ;)
Medarbetare på Djurfoto