Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1856 ggr
[Deshasix]
0

snor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte att ena min kanin är snorig. Någon med erfarenhet av detta? Ska ringa vet imorgon eftersom de inte har öppet på helgen. Han mår förövrigt bra.

Storip
0

http://kanin.ifokus.se/discussions/4fa1538288f47216d20018cb-hjalp-snorig-kanin

De skriver ta till veterinären eller ge kamomillte 🙂

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

tlover
1

Jag kom faktiskt hit till forumet med en fråga om en snorig kanin och då var det visst bra att veta om det var segt gult snor eller rinnigt genomskinligt.

Det kan i bästa fall bara vara att kaninen fått nått i nosen (så var det för mig men jag ringde och rådfrågade vet i alla fall) tex damm el hö och i värsta fall kunde det vara nån kaninsnuva (jag slår vad om att det står om det i länken som #1 länkar till).

Jag skulle väl säja, ring och rådfråga veterinär innan du åker in i panik, är det bara nått i nosen så är ju en tur i panik till veterinären inte så bra för kaninen heller.

Men håll koll, ring och rådfråga vet sen och du kan ju kolla om det är dammigt i buren (tex dammigt hö).

l'm back

fsigge
0

På vintern brukar en av mina kaniner bli snorig, men det är genomskinligt och tunnt och går över efter någon vecka, så att man kan vänta och se.🙂

Frida

[Deshasix]
0

Eftersom han får mörka fläckar runt nosen så är de inte genomskinligt.. De blir lixom som torra mörka fläckar. Ska köpa kamomillte. Han var snorig förra sommarn då fick han te. Ska ringa och rådfråga imorrn!

[Lollo 97]
0

Har också en kanin som blir sådär snorig. Absolut på vintern, bara lite på våren.  Har aldrig hör det där om kamomill te. Kanske ska testa det då ;)

fsigge
0

#4 det är så genomskinligt snor ser ut.👍

Pälsen blir ju blöt av snoret och därför blir det mörkt.

Frida

[Deshasix]
0

Okej :o hur gult är de när de är gult? Försökt googla men hittar inte så mycket.

Krus_grus
0

Koksaltlösning i nosen kan hjälpa/mildra besvären. Finns att köpa på Apoteket, köp den som är till bebisar :)

fsigge
0

Som #8 säger är det viktigt att göra rent i näsan eftersom att kaniner andas nästan bara ur näsan. (De kan börja andas genom munnen om dom blir panikslagna) Så det är väldigt stressande för en kanin att bli nästäppt/snorig.

Frida

[Deshasix]
0

Har ringt vet, hon som svarade tog mitt nummer och skulle be veterinär ringa tillbaka. 

#9 jo jag vet just därför jag är orolig för honom :/

[Deshasix]
1

Fått tid hos vet idag kl 16 så hoppas på att Abel kan få någon hjälp med snoret!

fsigge
0

#11 det får vi hoppas! Jag tror inte att det är så farligt, men det är bra att du går och kollar det.

Frida