Hantera "vild" kanin
Jag har en dvv på lite mer än 1 år. Han är relativt bra uppostrad kan nej och biter ej på saker (innekanin) men jag kan inte lyfta upp honom utan att han sprattlar som en galning och sen bara vill gosa i 2 sekunder. om jag lägger mig på marken gosar han och hoppar upp i knät på en men när han blir buren till soffan blir han förändrad och om man ej bär tillbaka honom naffsar han än för att markera att han ej vill. Är det någon som kan hjälpa mig och ge mig tips? på vad jag kan göra?
Vissa kaniner gillar bara inte att bli burna, de är inte naturligt för dem eftersom de är markdjur. Jag tycker personligen det bara är något man får "finna sig i" och bara bära om man måste isåfall. Mina älskar att bli klappade och gosade med, men om man lyfter dem eller sätter dem i knät när de har annat för sig så sprattlar de eller hoppar iväg, så jag låter helt enkelt bli det. Vissa kaniner är gosigare än andra och vissa är okej med att bli burna andra inte, har lixom med personligheten att göra mer än hur tam kaninen är. :)
Hur bär du kaninen? bär du fel kan det ju helt enkelt vara så att det gör ont.
Annars håller jag med #1 vissa kaniner gillar inte att bli burna.
Våra gör inte det så vi gosar med dom på deras villkor och lyfter dom bara då det behövs helt enkelt (tex vid kloklippning).
l'm back
Vad gäller mina så går hanen att lyfta utan problem och ha i knät och gosa med hur länge som helst. Den andra, honan, vill hela tiden känna att hon har markkontakt, sprattlar son en tok när man måste lyfta om man inte håller för ögonen på henne, och vill absolut inte sitta i knät. Hon vill gosa sittandes stadigt på sina egna ben, alternativt liggandes, och bli kliad i huvudet och nacken, men i knät? Nä aldrig. Bara att acceptera.
Okej, trodde det var något som han bara inte gillade. #2 jag lyfter med ena handen runt magen och andra så jag håller i bakbenen sen lyfter jag han mot mig så han ej hänger i luften
#4 Det kan göra ont med handen runt magen, har du testat att ha den hansen under framtassarna?
l'm back
#5 Kan testa :)