Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1010 ggr
Rmk02
1

torkar ni kaninerna?

Jo jag kom på en grej idag!

Efter mina kaniner har varit ute i snön, fastnar snöklumpar i deras päls. Min fråga är å:
Brukar ni torka era kaniner med en handduk för att få bort klumparna och det blöta?

Det brukar jag göra för att det känns bäst men är det bara jag som görra det?

tlover
1

Jag skulle aldrig torka mina kaniner om inte dom är så sjuk att dom inte kan göra det själva.

Både för att, dom lätt kan göra det själva

och för att jag föder upp en ras som ska klara sig själv så på samma sätt som att jag inte skulle avla på en hona som man måste stödmata hennes kaninungar så skulle jag inte avla på en kanin man måste torka bort snö el regn från.

Men jag tror inte snöklumpar skulle fastna i deras päls heller eftersom dom är korthåriga.

l'm back

[Lollo1402]
0

Jag brukar göra det, för jag vill inte lämna dem i deras hagar helt pissevåta.

JohannaN
1

när jag hade kanin så torkade jag av lite snabbt med en handduk🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Frosstis
0

Jag har aldrig haft utekanin på vintern men när nån kanin vart ute i pissregn brukade jag ta in den och torka av den, låta den ligga i en handduk ett tag.

[neptunens]
0

Är de allt för blöta så har jag torkat av tassarna lite fort innan de går in, ja.🙂
Vet inte om de bryr sig särskilt mycket, men det känns bättre för mig haha.

Rmk02
0

tack för alla snabba svar!

Men dem klarar sig alltså utan att jag torkar de? Jag tänkte så dom inte blir förkylda…

pernillaoscarsson
1

Att de är blöta brukar jag inte bry mig om. Bollar i pälsen hade jag dock dragit bort för att undvika att all spån i buren blev blöt när bollarna töar ifall kaninen själv inte skulle äta upp dem.

NelliMohrle
0

Tror inte dom blir förkylda då mina kaniner, helt frivilligt, är ute och skuttar i ösregn ibland och de har inte blivit förkylda av det.

Älskar kaniner Kär

Cochon
0

#6 Kaniner är tämligen vädertåliga, om man säger så 😛, så det är ingen fara om de är lite blöta. De torkar. :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

tlover
1

#6 Bara dom har möjlighet att torka upp (skulle buren tex vara dyngsur så får man ju åtgärda det).

l'm back

sfut
0

Torkar tassarna om de är blöta, mest för att de inte ska skita ner så inomhus ;)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

RebeccaG
0

De enda jag "torkar" är mina lejon då dem är långhåriga. Och då är det endast att få bort is/snöklumpar. 
Annars torkar jag bara av dem ifall de blivit blöta under hopptävling(det händer att jag fått hoppa i ösregn). Brukar bara torka av dem med en fibersvamp tills dem är något sådär torra.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Nettan120]
0

Jag torkar mina kaniner när dom varit ute lite bara Tassen som gillar snö så han får man torka baken och tassarna på då han sätter sig i snön ;) ibland

Kaninernasbästa
0

Om hon har snö i hela ansiktet borstar jag försiktigt bort det. Igår rymde hon oh hade is runt ögonen så (utekanin) men ommontera är snöig, borstar jag av kroppen hennes "man" och huvudet typ