Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3228 ggr
Smultrondraken70
3

Springa fritt/kaninsäkert

Skulle vilja låta kaninerna springa fritt mer utanför buren men kan inte alls lämna dem utan att ha stenkoll, så då blir det ju inte så länge per dag. Dom brukar få springa löst i vardagsrummet när vi är där. Det är sladdsäkrat och mattor på golvet. MEN det finns ju möbler och speciellt den ena försöker ta sig upp överallt! Är rädd att han trillar ner, eller missbedömer höjden när han hoppar. Känns som att speciellt hanen är helt omdömeslös. Han hoppar upp på bord, ryggstöd på fåtöljer, försökte med tv bänken idag men missade och trillande ner baklänges etc. Någon som känner igen det här farliga hoppandet och klättrandet på allt möjligt och omöjligt? Hur löser ni det? Passar ninen varje stund? möblerar om totalt/ tar bort möbler? Låter dom klättra? Eller håller sig era kaniner på golvet? Ursäkta långt inlägg, men jag vill så gärna låta dem springa utanför buren, men inte att dom gör sig illa:(

crystalguurl
0

Har ute kanin så vet inte så mycket, det jag skulle säga (ingen expert) är att fixa ett rum med bara kaninsäkra saker, tex små pallar tunnlar osv :) Hoppas nån annan vet mer! :)

Smultrondraken70
0

Ja det vore ju det bästa men vi har inget rum över:( På somrarna är dom ute kaniner, men resten av året bor vi tyvärr i lägenhet:(

kanina90
0

Jag har en innekanin som springer lös stor del av dagen. så fort någon är hemma så öppnar vi buren.

Man får ju skydda elkablar och sådana saker som kan vara farliga för kaninen att gnaga på förstås. Men min kaninpojke hoppar inte upp på något olämpligt. Han hoppar ju gärna upp i soffan och ligger där när sambon och jag kollar på tv. Men annars så skuttar han mest på golvet och hoppar och sprätter på mattorna. Man får ju se till att aktivera kaninen mycket också så att den inte blir uttråkad och därför gör en massa konstiga saker. Vi har bollar med gömda godisbitar i som han älskar att jaga runt, och tunnlar, bitleksaker som han gillar att gnaga på, vi lär honom en massa konster som han får göra för att få  en grönsaksbit osv.

sfut
0

Mina hoppar på soffryggstödet, skrivbordet och fönsterbrädan. De får väl lära sig antar jag, har aldrig skadat sig allvarligt pga att de hoppat upp på något.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[Melbun]
0

Jag har min kanin lös i ett eget rum. Där finns varken sladdar eller möbler som inte får tuggas på. Allting som han tuggat på har jag helt enkelt fått ta bort efterhand. Det finns tyvärr inte så mycket annat man kan göra. Han hoppade tex upp på mitt keyboard rätt ofta och skulle tugga på så jag hade inte så mycket val än att ta bort det. Har de möjlighet så kommer de nog tyvärr vara på att klättra på allting X) Annars är bilden en ganska bra lösning om du har plats så får du helt enkelt ha dem ute under dagen när du har koll på dem men fortfarande mycket plats att springa även på natten :)

Smultrondraken70
0

Tack för era svar!